Köksrenoveringsplanerna

2016-05-29 21:53:33 ,   Allmänt/Vardagsliv Inredning/Hemma hos oss
Gokväll! Söndagkvällen är här och det känns nästan inte som jag ska jobba imorn. Som om jag redan gått på sommarsemester. Men det är tre veckor till att jobba innan jag har en vecka ledig och sen två veckors jobb igen innan den riktiga semestern. Denna vecka som kommer väntar gårdsfest på Ebbas förskola, på fredag fyller jag år och på lördag har vi bokat ett köksplaneringsmöte på IKEA. Tänkte skriva nu några rader om hur vi ligger till i renoveringsplaneringen.
 
Orsaken till att det blir en köksrenovering är som sagt en mindre fuktskada i köket. Det har läckt vatten från diskmaskinen som gjort att golvet har blivit förstört på ett mindre område. Dagen efter det hände gick två köksskåp sönder och sen tidigare har några lådor i vårt kök gett sig samt att en spisplatta krånglar och ugnen funkar bara med varmluft inte vanlig funktion. Summa summarum: vi kan inte smita från denna renovering längre. Vi har fått en mindre ersättning från försäkringsbolaget för golvet. Det kommer nog inte täcka kostnaden helt för nytt golv men en stor del av kostnaden i alla fall. Golv har vi inte tittat på än men ska åka och spana på lördag har vi tänkt. Men vi håller alltså mest på med köksplaneringen nu.
 
Vi besökte ju IKEA för några veckor sen och efter det bestämde vi oss typ för färgtema. Vi vill ha svart bänkskiva, vita släta luckor och svarta handtag. Det är planen just nu.
Inspirationsbild från IKEAs hemsida.
 
 
Vi vill ha en stil som gör att köket känns rent och enkelt. Vårt kök sitter ihop med vardagsrummet och därför så får det inte vara för mycket i sig själv. Och vi vill att det ska vara lätt att hålla rent därav valet med släta luckor. Vi har inte bestämt exakt vilken bänkskiva eller handtag vi vill ha än men har några favoriter.
 
Vi kommer antagligen att ändra planlösningen lite i köket men inte flytta på saker såsom diskho (endast någon decimeter), spis eller kylskåp och frys. Som ritningarna ser ut just nu så kommer vi inte ha något köksbord i köket utan använda vårt stora matbord i vardagsrummet att äta vid. Det ligger ju ändå typ i köket. Men vi vill därför ha en köksö i köket med två stolar så att man ändå kan sitta där och äta frukost m.m. Jag ser verkligen fram emot att ha ett "större" kök med mer förvaring. Jag tycker ju verkligen om att laga mat men begränsas idag av vårt ofunktionella och trånga kök. Denna helg har jag tänkt mycket kring detaljer såsom hur skafferiet ska se ut, vilken ugn och mikro vi ska ha, diskho, blandare, induktionshäll m.m. Hela tiden måste man tänka på vad som blir funktionellt. Och det finns ju inte bara en variant av allt direkt.... hi hi.... snacka om djungel!!
 
 
 
 
 
 
Detta skafferi känner jag mig nöjd med just nu. Funktionellt med utdragbara lådor och hyllplan.
 
Angående planlösningen så är det mycket frågor kvar. Var ska överskåp sitta? Bra belysning i köket? Ritningen är inte klar utan får slutföras när vi får hjälp och råd. Ja mycket beslut som sagt. Och jag längtar sjukt mycket tills det blir klart. Håller nu på att skriva upp massa frågor och funderingar inför vårt planeringsmöte på lördag. Då hoppas jag att vi kan komma fram till nån slutgiltig plan. Arbetsgången sen är ju att vi måste riva ut det gamla köket samt lägga ett nytt golv innan ett nytt kök kan monteras. Vår önskan är att vi drar i gång i slutet av sommaren/början av hösten. Men vi får se helt enkelt. Jag återkommer när vi kommit längre i planeringen.

 
 
 
 




Kommentarer
Karolina

Vi ska ju bygga hus så för ett par månader sen var vi helt inne i att planera kök till det. Kul men svårt som sagt! Nu ska vi snart sälja huset vi bor i och har haft besök av två mäklare och båda tycker att vi ska göra något åt köket, så det blir nog till att ta tag i det och helst så fort som möjligt så att vi kan lägga ut huset i slutet av sommaren. Så nu blir det till att ta tag i att planera en köksrenovering... Så vi kanske ses på köksavdelningen på Ikea. Vi hinner i alla fall njuta av ett nytt kök i ett halvår innan vi flyttar 😊

Svar: Så kul det måste vara att bygga hus och liksom välja allt!! Fast jag som tycker det är jobbigt att välja allt till ett kök skulle nog gå under av alla val. Ha ha....!! Ja då kanske vi springer på varann :) Ska ni renovera rubbet i nuvarande kök eller räcker det att byta luckor?
Sara

2016-05-30  /  12:38:20 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback