Nyttigare alternativ

2016-01-24 11:25:37 ,   Allmänt/Vardagsliv Mat och annat gott
Hej söndag! Kramsnön är ett faktum och den krispiga vintern är förbi här just nu.
 
Tänkte skriva några rader om att jag försöker äta lite nyttigare. Kanske inte helt nyttigt men nyttigare. Jag väger liksom 5 kilo mer nu än vad jag gjorde i juli. Och typ allt sitter på magen. Det är inte roligt att gå runt att se gravid ut när man inte är det och alla tröjor faller liksom så att de "fastnar" på magen. Känns ju som att det är billigare att äta nyttigare och röra på sig än att silikonoperera brösten för att få snyggare fall på tröjorna.
 
Jag har kommit igång med en halvtimmes promenad om dagen igen som jag höll på med i våras och början av sommaren. Nu har jag hållt på i tre veckor och det går bra. Med podcasts i öronen så är det ju bara att lunka på. När det varit så kallt så har det bara blivit 20 minuters promenad men det är ju bättre än inget. Jag försöker gå när jag har rast på jobbet och om jag inte gör det så går jag på kvällen hemma. Men som veckan som var nu så var Marcus iväg på jobbgrejer och annat engagemang måndag-, tisdag- och onsdagkväll och jag hade APT på torsdagen. Så då är det ju inte så lätt att ta sig ut. Som tur är har jag varit pigg på jobbet så orkat gått på rasten. Jag vill så gärna träna på gym också men får ta ett steg i taget, Man ska ju liksom orka och hinna med allt. Risken för mig är att om det blir för stressigt och jobbigt så lägger jag av helt.
 
Sen är det detta med ätande. Kör godisfritt januari men ska fortsätta i februari också har jag tänkt. Om det är fika försöker jag att inte ta så mycket. Istället för "vanlig" choklad så kan jag äta några rutor mörk choklad i veckan. När Marcus har ätit chips så har jag ätit grönsaksstavar istället. Sen så har jag hittat ett superbra recept på att göra egna chips i mikron. KLICK KLICK (vill du har naturella chips tillsätt inte vitlöken). Provade förra helgen och även igår. De blir så bra och goda. Dessutom inte så många men det räcker liksom. Och de lär ju vara nyttigare än köpta. Rapsolja och potatis är typ allt som behövs. Den som uppfann det receptet borde för sjutton få ett pris eller nåt. Nobelpris kanske?!
 
Sen så skulle jag vilja äta mer vegetariskt men jag tycker det är så svårt att hitta bra recept och veta vad som blir gott. Men om två veckor när vi får Linas matkasse igen (vi kör en kasse i månaden) så ska vi prova den vegetariska kassen. Hi hi får se om barnen kommer smaka nåt men får väl steka korv som tillbehör till dem om de inte äter.
 
Jag älskar mat. Älskar att läsa matbloggar. Älskar att laga nya recept och äta mat. Den glädjen vill jag inte ta bort men försöker göra det jag kan för att i alla fall äta lite nyttigare och röra på mig lite mer.
 
 
 




Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback