20+0

2012-08-12 21:34:53 ,   Graviditet/Bebisförberedelser/Förlossning
Bebis:Din lilla bebis är nu ungefär 18 cm och väger 300 g. Bebisen tränar sina matsmältningsfunktioner, nu kan man se via ultraljud hur bebisen sväljer fostervatten.
 
Du: Livmoderns mått kan vara mellan 19 till 22 cm. Normalkurvan för viktökning är 4,5 och 6,5 kg. Det syns nu att du är gravid. Du kan känna att du har ont i bäckenet, det kallas för bäckenuppluckring även kallat foglossning, det är normalt att man får det i femte eller sjätte månaden. När du är gravid samlar du även på dig vatten, så du kan känna dig svullen fram mot eftermiddagen och kvällen.
 
Information från minbebis.com
 

 Enligt babyappen som jag och Marcus har i våra mobiler så har 50,2% av graviditeten gått. Tjohooo halvvägs ju!
 
Har en trött vecka bakom mig och har haft ganska ont i kroppen på kvällarna och stundtals i svanken. Drömmer mycket på nätterna men sover ändå bra tycker jag. Har börjat äta järntabletter varannan dag vilket barnmorskan rekommenderade mig häromdan när jag ringde och berättade att vi varit på ultraljud.
 
 
Såhär skrev jag i min dagbok med Max i magen:

"20080511 20+0 Söndag

Vilken milstolpe att gjort 20 fullgångna veckor!! Härligt =)

Det sparkar lite varje dag men tycker inte det är så mycke eller så tydligt som jag trodde det skulle vara vid den här tiden, men antar att det beror på hur bebisen ligger och det kommer väl mer snart antar jag. Jag känner iaf lite varje dag. Och häromdan på Marcus födelsedag så kunde han se en spark också. Men det är verkligen kört att få känna någon för så fort man lägger händerna på magen blir det tvärlugnt!! Kanske är en skygg liten bebis!

Har blivit bättre med min hunger. Går inte upp varje natt och äter och har jag ätit ordentligt på kvällen så behöver jag inte äta precis innan jag lägger mig. Är inte heller samma panik på morgonen att äta så fort jag går upp.

Däremot är det ju lite si sådär med aptiten. Är jobbigt att äta här hemma, är liksom inte sugen på nåt. Jobbigt och tråkigt att laga mat också."

 


Denna gång känner jag ju inte samma hunger vilket är skönt men det kommer nog. Tråkigt att laga mat håller jag med om (trots alla grillbilder senaste tiden)! 

 


Nu hoppas jag på att det går bra med allt när jag börjar jobba! Jag får väldigt ont i nederdelen av magen när jag böjer på mig för mycket och förskollärare är ju inte det bästa yrket för kroppen. Hjälpa barn med på- och avklädning samt plocka leksaker är väldigt svårt att undvika.

 

Annars så är jag inne i en ganska känslig period. Lätt till tårar och känner mig lite modlös stundtals. Utan orsak. Men dessa hormoner spökar ju runt!

 

 





Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback