Avokadosoppa

2011-01-09 18:56:10 ,   Mat och annat gott
Oj, blev nästan läsarstorm angående receptet avokadosoppan =). Självklart ska ni få det!

Eftersom avokado kan vara olika i storlekar så får man prova sig fram angående hur många man ska ha. I receptet jag gjorde stod det egentligen 3 avokado men jag hade 6 stycken (det är ju gott med många), men de var ganska små. Likadant med buljongen. Testa att ha i några deciliter och smaka sen av och tillsätt mer om det behövs. Det handlar ju lite om hur många avokado man använt sig av. Vår soppa blev riktigt krämig och det gillar jag. Vi åt varma mackor till. Jag hade makrill i tomatsås på mina. Soppan och mackorna var riktigt mättsamma och jag har hållt mig mätt hela eftermiddan. Annars är det nog vanligast att ha avokadosoppa som förrätt.




Avokadosoppa
ca 3 personer om man äter som lunch. Räcker annars till fler.




3-6 avokado
ca 5 dl grönsaksbuljong (koka denna innan du börjar med soppan så den inte är kokhet)
1 dl grädde (jag hade mellangrädde)
½ dl vitt vin (jag hade matlagningsvin)
1 pressad citron
salt och peppar


Mixa avokadoköttet tillsammans med pressad citron, häll i grädde, vin och buljong och mixa ihop allt. Smaka av. Tillsätt eventuellt mer avokado eller buljong om det behövs. Peppra och salta.

Soppan kan med fördel stå en liten stund innan servering så den drar åt sig smakerna.


Vi åt soppan ljummen men den kan även ätas kall.


Tillbehör

Vi hade räkor i och sen vispade jag ihop creme fraiche med riven pepparrot. Tror dock att gräddfil hade passat bättre då det blev ganska rinnigt. Annars är det gott att ha gräddfil och sedan en klick löjrom på.







Kommentarer
Sandra

Ser riktigt gott ut, det ska jag testa någon dag!

Vad händer ikväll då?

Kram

2011-01-09  /  20:57:22  /  http://fotobysandra.blogg.se/
Linda

mmm det måste jag prova!

2011-01-09  /  21:36:10  /  http://familyspace.blogg.se/
sara - mamma till wilda

TACK <3

2011-01-10  /  07:31:22  /  http://saratilling.devote.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback