Räkor i stark sås

2011-08-15 20:01:06 ,   Mat och annat gott
Nu när det är ruggigt väder så kan man alltid pigga upp sig själv med lite gott att äta. Jag har lagt upp recept på detta tidigare och fick då en kommentar av en tjej som provlagat det och hennes man tyckte det var bland det godaste han ätit. Gott betyg med andra ord! (Finns du kvar här du som provade receptet?). Så här kommer det alltså igen =)


Räkor i stark sås
(3-4 personer)



  • 1 kilo räkor med skal
  • 5 dl creme fraiche (blir godast med "vanlig" creme fraiche och ej lätt)
  • 4 msk tomatpuré
  • 2 msk soja
  • 2 tsk curry
  • 2 krm cayennepeppar
  • 1-2 vitlöksklyftor
(mängden kryddor kan man självklart öka på om man vill ha starkare och minska om man vill ha svagare. Jag brukar ha som det står och det blir lagom starkt för mig)

Skala räkorna och fräs dem i olja tillsammans med curry, cayennepeppar och pressad vitlök. Tillsätt creme fraiche, tomatpuré och soja. Blanda runt och låt det koka upp. Sedan är det klart! Vi brukar äta det tillsammans med ris som vi, när det är färdigkokt, blandar ner frysta ärtor i och låter det stå en stund. Sedan är det gott med dill på.

Snabbt, enkelt och festligt ♥




Kommentarer
Anna

Om man tar bort cayennepapparn och vitlöken blir det nästan exakt (har ingen aning om mängder) som jag brukar laga, kanske ska prova din variant någon gång.



Fast vi brukar i och för sig ha grön tagliatelle till istället för ris...

2011-08-15  /  20:15:08  /  http://annamopp.spotlife.se
sofia

Haha, det var jag:) Jo, det blev verkligen en hit här hemma! Perfekt nu när det blivit lite kyligare, riktigt starkt ska det vara:) Min man tycker det är lika gott fortfarande! Kram Sofia

2011-08-16  /  10:36:11 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback