Jordärtskockssoppa

2010-11-13 11:37:00 ,   Mat och annat gott
Jag har fått önskemål om att lägga ut fler recept här på bloggen och det ska jag försöka göra!

En förrättsfavorit hos mig är en riktigt god jordärtskockssoppa. Den ser ju inte så rolig ut men den går att piffa till med krutonger och räkor. Självklart kan man även äta den som lunch. Den går fort att göra och är perfekt att förbereda innan och sedan värma på. Den smakar nästan mer om den fått stå en stund.




Jordärtskockssoppa
(recept passande förrätt för 4 personer eller lunch för 2 personer)

ca 600 g jordärtskockor
1 lök
1 vitlök
7 dl mjölk
5 dl vatten
2 buljongtärningar
lite pressad citron
(ev. mjukost för krämigare konsistens. Jag brukar dock inte ha i det)

Skala jordärtskockorna. Dela dem eventuellt lite. Koka dem i vatten och mjölk med buljontärning. När jordärtskockorna är mjuka tillsätt det andra och mixa sedan soppan.





Kommentarer
Dorothea - Ett nästintill trillingliv.

åh vad gott det såg ut :)

2010-11-13  /  11:41:00  /  http://www.alltforforaldrar.se/theans
Madde

Alltid velat testa den soppan

2010-11-13  /  15:01:01  /  http://mrsmaddy.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback