Max språkliga utmaningar =)

2010-06-13 22:35:06 ,   Max
Max har ju varit lite sen med att prata. Han kunde inte 8-10 ord vid 18-månaderskontrollen utan snarare 4-5 ord. Men de senaste veckorna har det börjat lossna alltmer. Han härmar oss när vi säger saker och han använder ord återkommande för en del saker och de låter mycket tydligare än tidigare. Det märks att han nu är mer intresserad av att försöka kommunicera med oss. Både med ord och kroppsspråk. När han ska säga telefon så säger han inget ord utan sätter handen mot örat.

Flitigaste använda orden är dock fortfarande mamma och pappa (främst pappa). Ett annat vanligt ord är kacka som betyder katt. Det är en katt på gården som han gärna jagar och klappar. Nu har tyvärr katten flyttat så nu har han ingen katt att klappa på. Nu jagar han fåglar istället. Han säger pippi ibland eller pippa (hemskt att en 1,5-åring ska använda sådana vulgära ord... hi hi...). Andra ord som han använder sig av är bi (bil), umpa (strumpa), titta, (där), ack ack (tack tack, han nickar när han säger det), oj, tå (tåg), bebba (bebis).

Det finns en hel del ord han sagt någon/några gånger men som inte varit särskilt återkommande. Exempel på sådana är momma (mormor), fafa (farfar), gägg (ägg), ade (spade) + en massa andra som jag inte kommer ihåg.




Kommentarer
Therese

Hihi...så du tycker att jag o min syster är lika...själv kan jag inte se likheterna, men du är inte ensam om att tycka det:)



Va roligt att han börjat prata mera. Mira är också sen med att prata. Nu tycker jag att det börjar lossna mer o mer och det kommer nåt nytt ord varje dag. Fy va jag längtar tills hon kan göra sig helt förstådd.



2010-06-14  /  09:28:44  /  http://mirasmamma.blogg.se/
Mamma Russin

hej hej vännen.._:)



hur är det med huvudet? läste på FB att du hade en otäck huvudvärk, stackare.. hoppas det gått över..



så rolgit att det börjat släppa med talet, det gör det för stina med här, herregud så hon bubblar på nu..:) har du varit på jobb intervjun? eller var den imorgon? (är lite snurrig,hihi) lycka till iaf..:)



stora kramar

2010-06-14  /  23:16:12  /  http://enburkrussin.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback