Fullkornspizza

2010-02-07 11:46:32 ,   Mat och annat gott
Jag älskar verkligen Hälsokokboken! Den är otroligt bra och inspirerande. Kommer nog dela med mig av en del recept därifrån framöver.

Här är ett recept på fullkornspizzadeg som vi gjort flera gånger. Snabbt, enkelt och mättsamt =)

- 25 g jäst
- 1,5 dl ljummet vatten
- 1 msk olivolja
- 1 tsk salt
- 4 dl dinkelfullkornsmjöl

Lös upp jästen i vattnet och tillsätt de andra ingredienserna (dock bara 3,5 dl mjöl för resten tillsätter man efter jäsningen. Jag får dock tillsätta mer för som vanligt med pizzadeg så behövs det mer mjöl än vad som står annars går det ju inte att kavla ut degen). Låt degen jäsa i 20 minuter!

Grädda med fyllning på i ugnen i ca 10 minuter. Temperatur enligt receptet ska vara 250 grader men jag brukar ha 225. Vår ugn är ganska varm







Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback