Kan inte förstå

2009-05-21 10:22:54 ,   Graviditet/Bebisförberedelser/Förlossning
Läser denna artikel om Madeleine som bar på viruset GBS när hon var gravid men det missades och hennes son dog när han föddes för tidigt.

Under min graviditet sved det när jag kissade under en period så jag bad om att få göra ett test för urinvägsinfektion. Då upptäckte de att jag bar på bakterier i urinen (GBS, streptokocker). Detta gjorde att jag under förlossningen fick antibiotika vid två tillfällen för att smittan inte skulle föras vidare till Max. I artikeln står det att inga obligatoriska test görs för att upptäcka detta men om det upptäcks så får man antibiotika vid förlossningen för att vara på den säkra sidan. Det är ju väldigt ovanligt att det blir komplikationer när kvinnan bär på bakterien men det händer ju. Kan inte förstå varför man inte inför obligatoriskt test för att upptäcka detta då 30% av alla gravida kvinnor bär på bakterien. Jag får känna mig lyckligt lottad som genom en slump upptäckte det. Förhoppningsvis hade det säkert inte varit någon fara ändå men i alla fall. Nästa graviditet tänker jag be om ett test för att vara på den säkra sidan.




Kommentarer
Anna

Grey´s Anatomy-avsnittet var bra tycker jag. Inget riktigt gråtavsnitt men det kommer nog senare skulle jag tro. Lite sorgligt var det av fler anledningar.



Jag läste en del om GBS när jag var gravid och jag blev ju lite rädd. I Usa har jag förstått att de har screening på det.

Borde de kunna ha i Sverige med tycker jag. Dock ger de ju antibiotika om man får feber eller liknande. Jag fick antibiotika pga lång vattenavgång då risken för bakterier och infektioner blir större. De borde ju ha koll på att inget så illa som i artikeln sker men är ju otroligt hemskt när det händer ändå.

2009-05-22  /  08:07:32  /  http://ambi.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback