Favoriter i vårt kök

2016-11-15 16:59:00 ,   Allmänt/Vardagsliv Inredning/Hemma hos oss
Hej! Vi trivs så otroligt bra med vårt nya kök. Det är sån skön känsla att vara hemma och det är roligt att laga mat och greja i köket. Det bästa är väl egentligen att det är bra förvaring så att allt har en plats. Det behöver inte stå en massa saker framme. Vilket vi ju hade förut. Då flera av våra lådor i förra köket hade gått sönder så att vi alla bestick stod framme i en korg, vi hade alla matredskap såsom stekspadar m.m stod framme samt brödlåda och andra saker. Nu finns det smart förvaring till allt!! Och jag gillar våra dolda lådor. Utifrån ser ju alla lådor likadana ut men innanför dem så döljer sig en del mindre lådor för att få bästa förvaring.
 
Här kommer några favoriter från köket:
 
 
SITTBÄNKEN!! Bästa stället att sitta på i hela huset. den är verkligen välanvänd redan av oss allihopa :)
 
 
Storleken på köket. It´s big!! Just nu njuter vi bara av ytan men får se sen om det blir nåt mer i köket.
 
 
Skafferiet. Snacka om smart förvaring. Enkelt att komma åt och hålla rent! Och sen är ugnen och mikron i arbetshöjd helt enkelt toppen.
 
 
Kryddlådan! Perfekt precis nedanför spishällen.
 
 
Helheten. Nu känns huset mer enhetligt i stil och färger! Här är köket och vardagsrummet som ju sitter ihop med varann!
 
Bänkskivan och de mörka fogarna i kaklet är ju så snyggt mot det svarta hallgolvet och svarta tapeten. Här syns att det är lite småfix kvar. Trösklar och någon list här och där.
 
 
Ja ni kommer väl ihåg all vånda jag hade med vilken diskho och blandare vi skulle ha. det blev två stora hoar utan avrinningsyta och vi är verkligen nöjda med det! Saknar inte avrinningsytan alls. Sen hade vi ju beställt en blandare med slang som gick att ta loss så man kunde skölja lätt. Men vi lämnade tillbaks den och beställde en blandare via rörmokaren istället pga att andra försäkringar gäller då samt att kvaliteten är bättre. Blev en ganska vanlig blandare med andra ord (vi har även fått bytt blandare till badrummet då den började läcka och då blev det en i samma märke och liknande utförande som den i köket).
 
 
Spishällen! Jag älskar induktion!!! Den högra delen har två plattor som känner av var kastrullerna står och man kan även sammankoppla den och då ha en typ ovalformat stekgryta. Jag använder verkligen funktionen att sätta timer på plattorna ganska ofta. Som när jag kokar ägg. Då ställer jag timer på 9 minuter och när 9 minuter har gått stängs plattan av. Tumme upp på det!
 
 
Sopsorteringen!!! Så enkelt att hålla rent och få allt på rätt plats. Sen så är det ju ett rejält plus att vi valde elöppnare på den. Bara att dutta med foten så öppnas lådan.
 
 
Ja mycket nöjda som ni förstår :)
 
 
 




Kommentarer
H

Jättefint :)

2016-11-16  /  15:42:47  /  http://halsosam.blo.gg
Anonym

Så fint!
Jag hittade din blogg när jag googlade köksbilder och ser att planlösning med kök vardagsrum hall och trappa ser ut precis som vårt. Snart dags att göra kök här också och jag har funderat på bänk under fönster precis som ni har. Hur upplever du ytorna för tillredning när man går miste om den bänkytan? Och känns golvytan mitt i köket stor och kal?

Svar: Va roligt att du hittade hit! Jag var rädd innan att vi skulle tycka att det var för lite bänkyta och vi hade en plan att vi skulle köpa en köksö från IKEA (de har ju färdiga köksöar som man kan flytta runt) och ställa typ mitt emot sittbänken. Men nu känner vi inget behov av det. En bänkyta som jag inte tänkte på innan att jag skulle använda är hörnet mellan spishällen och diskhon. Där står jag ofta och tillreder saker.
Och apropå golvytan så känns det mest skönt. Men i början kändes det jättestort men nu har vi vant oss och tycker mest det känns luftigt och bra. Men får se om vi så småningom skaffar nån liten köksö eller nåt litet bord. Men nu känns det bra som det är. Och köksbänken är fantastisk :) Du är välkommen att fråga mer om du vill.
Sara

2016-12-31  /  09:11:26 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback