Mitt 2014

2015-01-02 14:21:00 ,   Allmänt/Vardagsliv
Ja då var det återigen dags att summera året som gått. Var det inte nyss jag gjorde det? Går tiden fortare när man blir äldre? Antagligen är det för att allt går i ett rasande tempo hela tiden och så mycket tid för eftertanke och ro finns inte. Antar att det inte kommer saktas ner särskilt mycket heller....
 
2014 skålades in hos familjen S!
 
 
 
 
Året som precis passerat har inneburit många omställningar för oss. Efter 14 månaders föräldraledighet började jag jobba i mars. Något som jag inte direkt såg fram emot men som blev riktigt bra. Eftersom Ebba varit och är väldigt mammig och sover dåligt så var det skönt att få "slita" sig loss lite och bara vara Sara några timmar om dagen. Jag jobbade heltid under våren och gick ner till 80% från september då Ebba började förskolan och Marcus började jobba. Han var föräldraledig under våren. På mitt jobb har det också skett en del förändringar. Under hösten har jag varit ensam legitimerad förskollärare på förskolan och därför har en del arbetsuppgifter fallit på mig som gjort att jag fått ett större ansvar. Det har varit roligt och lärorikt men ibland övermäktigt. Det känns dock lyxigt att få gå till sitt jobb med en glad känsla i magen och skratta flera gånger per dag tillsammans med kollegorna. Hoppas det fortsätter så!
 
En annan omställning är just det faktum att vi alla är iväg på dagarna. Marcus och jag på våra jobb, Ebba på förskolan och Max i skolan. Ja det sistnämnda har varit en stor milstolpe i både våra och Max liv. Förskolan är Marcus och jag kunniga inom och barn upp till 6 år är vi vana att hantera men när de börjar bli i förskoleklassålder så blir de verkligen en helt ny värld. Allt har gått riktigt bra och Max trivs. Både i förskoleklass och på fritids. Hoppas verkligen att det fortsätter så. Det enda vi önskar är att han skulle ha lite fler kompisar i skolan som står honom nära. På fritiden älskar Max att bygga lego, titta på film, rita, klä ut sig. Han har också börjat intressera sig för siffror. Bokstäver har han varit intresserad av ett tag.
 
Max januari 2014
 
Max januari 2015
 
 
Och så till vårt lilla yrväder som började förskolan i slutet av augusti. Marcus och jag var oroliga att det skulle bli jobbiga lämningar med både tårar hos henne och hos oss med tanke på hur mammig (och pappig i perioder) hon varit och är. MEN efter en inskolning där hon var lite avvaktande och tog allt i sin takt så har hon sen blivit otroligt trygg. Hon pratar om förskolan och längtar dit. Inte en enda lämning har varit jobbig. Nästan för bra för att vara sant. Jag vet av erfarenhet att bakslag brukar komma så det är vi beredda på men vi är tacksamma att det hittills gått så bra.
 
I början av året skrev jag att vi önskar oss ett hostfritt 2014. Det har vi ju dessvärre inte fått. Redan i början av året fick Ebba diagnosen förkylningsastma efter ett par jobbiga förkylningar. Och många sådana har det blivit. Både i början av året men framförallt nu under hösten. Mediciner hjälper till en viss del men den där envisa hostan är bara att försöka ta sig igenom....dag som natt. 2014 blev med andra ord ett ganska sjukt år med jobbig sömnbrist i perioder. Max har dock varit väldigt frisk under året. En förkylning nu i slutet av året och nån i början men annars har han mått prima! Och det är jag mycket glad över. ♥
 
Med Ebba har det ju hänt massor utvecklingsmässigt under året. Från att ha tagit några stapplande steg i början av 2013 springer hon nu för fullt, pratar långa meningar, räknar till 14, försöker styra hela familjen..... nåja ska inte rabbla upp allt .... hon fyller ju 2 år om två dagar så lär ju komma ett ordentligt "Ebbainlägg" i samband med det.
 
Ebba januari 2014
 
Ebba december 2014
 
Såhär skrev jag i blogginlägget om 2013 för ett år sen: "Kommande år hoppas jag kunna lägga mer tid på att fota, se filmer, blogga, läsa böcker och träffa vänner (utan barnen). Och min utmaning är att fortsätta träna fast jag börjar jobba heltid i mars."
 
Fotandet: Jag har fotat mycket detta året. Har gått två webbkurser av Emelie Ohlsson. En grundkurs med kamerans inställningar, ljussättning m.m och kursen "Photoshopkärlek". Jag tycker att jag utvecklats mycket under året. Köpte ett nytt objektiv i våras och det öppnade ju upp för mycket bättre bilder. Och äntligen kände jag att de blev som jag ville ha dem. Nu står jag i ett läge att jag inte vet om jag ska ta ett steg vidare och försöka tjäna lite pengar på fotandet samtidigt som jag tvekar på grund av att jag känner mig begränsad av min kamera. Jag skulle verkligen vilja ha en nyare kamera och viss annan utrustning men jag har inte pengar till det. Det lilla vi kan spara behöver gå till husrenoveringar vilket känns tråkigt. Det gör att jag tappar sugen lite för jag känner att jag vill utvecklas ännu mer men känner mig begränsad av utrustningen jag har.
 
 
Har fotat en del nära och kära under året
 
 
Blogga: Jag har bloggat väldigt lite detta år om man jämför med mina tidigare 8 år i "bloggbranschen". Nu blir det inte flera inlägg om dagen. Inte ens ett inlägg om dagen. Men jag tycker fortfarande det är lika roligt. Men tiden hinns inte med.
 
Se filmer: Nja..... Ebba fortsätter att vakna ofta på kvällarna så det blir inte mycket filmtittande här inte. Men tack vare att vi har möjligheten genom Telia att starta om program och pausa dem under tiden de sänds så har jag i alla fall kunnat följa en del program på tv.
 
Läsa böcker: Jajamän! Har nog aldrig läst så mycket sen jag fick barn som jag gjorde under 2013. Har läst nästan varje kväll. Både romaner och självbiografier.
 
Träffa vänner (utan barnen): Jag skulle vilja träffa mina vänner ännu mer men tycker ändå att jag gjort det en del under året med tanke på sjukdomar och andra åtaganden som finns. Sen så är jag väldigt glad för möjligheten att hålla så bra kontakt med många genom sociala medier och meddelandemöjligheter.
 
Träningen: Här känner jag ett stort misslyckande! För oj så jag tränade 2013 och även första halvan av 2014 men sen började jag få andningsproblem under sommaren så slutade tvärt med träningen och när jag började bli bättre i slutet av oktober så har jag inte haft motivationen att tag i det. Verkligen jättetråkigt. Jag får lätt ont i ryggen nu och har tappat mycket av det jag byggde upp efter att Ebba föddes. Men det är väl aldrig för sent .... hoppas jag!
 
Och apropå andningsbesvären så vet jag fortfarande inte vad de berodde på. Jag misstänker att det var nåt virus som bet sig fast under så lång tid. Människor i min närhet har haft liknande så verkar som vi åkte på nåt. Nu känner jag av det i samband med alla förkylningar. Men har haft sådana besvär sen jag hade lunginflammation 2005 men inte lika mycket.
 
Det jag minns främst från 2014 är ändå den underbart fina sommaren. Och jag är så glad att vi verkligen tog tillvara på värmen och solen och gjorde många badutflykter och mysiga kvällsmatsstunder på stranden. Det bär jag verkligen med mig nu under denna mörkare årstid. Sommarens bottennapp var när jag jobbade under den allra varmaste veckan. Det var ren plåga!! Vi var en vecka i Båstad på semester vilket både vi och barnen uppskattade mycket. Under året har vi också gjort några minisemestrar till Marcus syster med familj. För övrigt så har vi mest varit hemma. Hemmakära som vi är! Vi har blivit mer medvetna om miljön och köper mer ekologiska produkter. Jag handlar merparten av barnens kläder på bytardagar och har även under hösten köpt en hel del plagg till mig själv på Bra och begagnat. Det tycker jag känns bra.
 
Poolsemester i Båstad
 
 Livet på landet
 
Hela året har jag haft en känsla av att jag inte hinner med det jag vill göra. Dagarna går i ett och jag lever ständigt med ett dåligt samvete över det jag inte hinner göra tillsammans med barnen, vänner, Marcus, i hemmet, på jobbet..... Tror inte jag är ensam om att känna så. Jag vet inte vad jag ska göra åt det bara.
 
2015 skålade vi in här hemma. Och detta år som nu ligger framför oss har jag faktiskt ingen aning om vad som kommer hända. Det känns som ett blankt blad. Så vi får se helt enkelt. Hoppas på ett riktigt bra, roligt och lärorikt år. Och friskt, tack ♥
 
 
 
 
 
 
 
 




Kommentarer
Emma

Läskigt hur fort barnen växer! Tips på bra självbiografier?

Svar: Andreas Lundstedts bok "Mitt positiva liv" är ett tips
Sara

2015-01-02  /  15:33:25  /  http://mejomitt.blogg.se
Sskadad.blogg.se

Gud va söta barn du har!

2015-01-02  /  19:43:52 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback