Att disponera sin tid

2013-05-15 14:20:00 ,   Allmänt/Vardagsliv
Att vara mammaledig innebär ju som ni förstår inte direkt att vara ledig. Jag tror inte att jag varit rastlös en enda minut sen Ebba föddes. Det är dock ganska häftigt att ha full kontroll över att disponera sin tid. Egentligen är ju de enda hållpunkter som jag inte skapar själv att hämta Max på förskolan kl. 13.00 tis-tors. För övrigt är det ju jag som har full kontroll över mina dagar. Men jag mår bra av rutiner så försöker ändå strukturera upp dagarna och veckorna. Jag försöker äta lunch runt 12 innan jag hämtar Max. När Ebba sover en stund på förmiddan brukar jag plocka lite här hemma. När hon sover på eftermiddan försöker jag att priotera att ta det lugnt en stund såsom nu. På tisdagar är min träningsdag och onsdagar och torsdagar är det lite olika vad jag gör på förmiddagarna.
 
Jag är ju en sån som mår bra av rutiner och därför var det ju så frustrerande när Ebba var nyfödd och det inte fanns några som helst rutiner under dygnet. På grund av detta blir det också jobbigt när Ebba ändrar sina rutiner och vanor för då måste jag tänka om lite angående hur jag disponerar mina dagar.
 
Jag har ju tidigare haft väldigt problem med magkatarr men när jag började jobba efter fem års studier och två års mammaledighet så blev jag otroligt mycket bättre. Jobbet gjorde att jag fick mer rutiner på dagarna och jag tror också det psykiska spelade in. Det gjorde mig gott att vara social. Med detta i åtanke är det viktigt att jag fortsätter skapa viss struktur på mina dagar. Även om jag självklart är ganska flexibel ändå. Jag vill inte vara en sån som till exempel aldrig går bort på kvällen för att barnen måste somna en viss tid eller liknande. Man måste alltid kunna frångå sina rutiner och göra lite undantag då och då annars så blir man väldigt låst i sin tillvaro.
 
Hm.... nu vill Ebba att jag ska vara flexibel för nu vaknar hon....tidigare än jag tänkt =)!
 
Ni andra som är eller varit föräldralediga, hur tänker ni angående att disponera er tid?
 
 
Och förresten, tipsar er återigen om min kompis C´s blogg om träning under och efter graviditet. HÄR finns den.
 
 




Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback