Relationssprånget

2013-06-26 21:35:00 ,   Ebba
"SPRÅNG 5
Vid omkring 23 veckors ålder är det dags igen. Barnet blir missnöjt grinigt och lynnigt. Det beror, som tidigare, på att världen kommer i gungning därför att stora förändringar är på väg.

Det femte språnget, som inträffar vid omkring 6 månaders ålder, kan kallas relationssprånget. Barnet lär sig att omvärlden är stor och själv är han eller hon bara en liten prick. Den leksak barnet vill leka med ligger onåbar uppe på en hylla. Mamma och pappa kan försvinna till ett annat rum och då är de borta. Det kan förstås kännas mycket skrämmande.

Nu sover barnet ofta sämre. Kanske har det svårt att somna eller vaknar tidigare. Kanske verkar det ha mardrömmar. Barnet blir blygare och vill helst ha mamma eller pappa riktigt nära för att ha koll på att ingen försvinner. Snuttesaker är viktiga.


Så kan du hjälpa barnet:
Visa barnet att du inte överger det. Låt det vänja sig vid nya situationer i sin egen takt. Lek tittutlekar. Det är roligt att kasta saker och att rasa torn som pappa eller mamma bygger upp. Genomskinliga saker med något inuti är spännande. En plastflaska med lite vatten och skum till exempel. Nu är det hög tid att barnsäkra hemmet. Musik, dans och ramsor brukar uppskattas."

 

Text från Familjeliv

 

Ja det är inte lätt att va liten! Tredje kvällen i rad som Ebba inte vill sova utan bara vaknar. Detta trots bara ca en timmes sömn på hela dagen. Nu sover hon i min famn. Försöker bara att följa henne och låter henne få vara nära. Känns som det är rätt sak att göra när barnen har olika faser och perioder då de inte är som vanligt. Jag vet inte i hur många olika perioder under dessa snart fem år som Max somnat eller sovit hela nätterna i vår säng. Vissa perioder har det handlat om dagar eller veckor och i några fall i månader. Det är ju bara att hänga med. Jag vill alltid att mina barn ska känna sig trygga. Just nu somnar Max själv. Vi säger godnatt och stänger dörren. Allt har sin tid helt enkelt.

 

Just nu funderar jag mest på när jag ska våga lägga ner henne för att steka migen omelett. Dessutom jobbigt att skriva med en hand.... så avslutar här....

 

Kram

 

.

 





Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback