Fika, sushi, RS-virus och övertid....

2013-01-01 19:53:00 ,   Allmänt/Vardagsliv
Nu väntar soffan på mig. Ska vila hela kvällen lång =)! Idag har vi varit och fikat hos min mormor och morfar och nu på kvällen kom mamma hit med sushi som vi åt. Mums!
 
Usch va mycket det står om RS-virus överallt. Har insett att det kommer bli lite isolerat med bebis de första månaderna. Det går ju inte att förhindra att Max och Marcus tar med förkylningar hem hit men jag kommer nog vara ganska restriktiv med vilka besök vi kommer ha den första tiden och det hoppas jag ingen tar illa upp av. Ni andra med små bebisar hur tänker ni?
 
Det här med att gå på övertid är inte så kul men jag får passa på att vila och ladda energi inför det som ska komma. Det finns ju en mening med allt ♥




Kommentarer
Anneli

Det är läskigt att tänka på om liten skulle bli sjuk, usch...

2013-01-01  /  21:02:23  /  http://vardagssaker.blogg.se/
Anonym

Ja, usch! Hatar RS. Vi har verkligen försökt hålla oss borta från folkmängder och förkylda personer. Och Stoffe har fått tvätta händer noga och bytt kläder varje dag när han kommit hem från dagis. Men det är svårt. Vi fick åka in med Joel i veckan för han var slemmig och hostig. Fick lite slemlösande. Doktorn trodde det var RS. Men eftersom Joel är en sån pass stadig bit och nästan 5 månader så doktorn att det inte var någon fara. Han kommer vara rosslig men det kommer gå över. Vi kör med koksalt och nezeril och sova i babyskyddet. Men det är jobbigt, han klarar sig bra men jag tycker det är jobbigt att se honom så slemmig i halsen. Jag tycker absolut att man får vara lite hård med vilka som ska träffa bebis. Förkylda? Tack men nejtack! Och även om dom inte är förkylda. Handhygien? Jatack!

Svar: Ja vi är alltid väldigt noga med handtvätt och byte av kläder när vi alla kommer hem på dagarna. Max är ju på sin förskola och Marcus och jag jobbar ju på varsin förskola så är ett sätt att hålla infektionerna borta. Men tyvärr lyckas det ju inte alltid men man ska ju iaf göra det man kan. Vi har byggt upp ett ganska bra immunförsvar genom att jobba med barn men ibland åker man ju dit ändå. Va skönt att Joel är så pass stor nu så att han inte ligger lika mycket i riskzonen för att bli riktigt sjuk. Det är ju jättejobbigt när barn är sjuka även om det inte är allvarligt. Ja om nån är minsta lilla förkyld så blir de bannlysta och sen som du skriver får man vara noga med handtvätt. Kanske ska montera en handspritspump i hallen?! =)
Sara

2013-01-01  /  22:05:06  /  http://sarajohannajonna.blogg.se
Anna

Vi hade Albin hemma från dagis under flera veckor efter Sagas födsel. Tror han var hemma med oss i alla fall i en månad. Tycker det fungerade jättebra eftersom han var så nyfiken på sin lillasyster och faktiskt även själv ville vara med oss.

Svar: Ja om det börjar gå mycket infektioner så kommer Max vara hemma. Problemet är att jag känner att det drabbar honom. Han trivs så otroligt mycket på sin förskola och det ger honom så mycket att vara där. Nu ska han ju gå 15 timmar i veckan och jag känner mig elak om jag fråntar honom det. Men vi får se hur allt funkar och hur han reagerar. Han är ju ledig nu i 4 veckor pga julledigt och att vi valde att han skulle vara ledig med mig lite extra innan jul fast han egentligen fick gå. Sen får vi se hur vi gör men han behöver nog komma in i sina rutiner eftersom allt kommer ändras här hemma i o med bebis så blir förskolan en plats där allt är som vanligt. Men som sagt, vi får se hur allt blir =)!
Sara

2013-01-01  /  22:09:42  /  http://withlovefrom.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback