Citron- och marängpaj

2013-02-25 12:46:42 ,   Mat och annat gott
This is SO GOOD!! Min nya fikafavorit som jag gärna bakar och bjuder på. Gott med lite vaniljglass till!
 
Citron- och marängpaj
 
Citron och marängpaj
 

Pajdeg:

125 g smör
1 dl strösocker
1 ägg
4 dl vetemjöl
 
Mixa smör, socker, ägg och tillsätt sedan mjölet. Arbeta ihop till en deg och lägg en timme i kylen. Klä en pajform med degen. Ha aliminumfolie på och grädda på 225 grader i 7 minuter (man kan hälla torra bönor ovanpå så att degen trycks ner under gräddningen. Jag brukar göra det. När bönorna svalnat är det bara att hälla tillbaks dem i sin förpackning och använda nästa gång också). Ta bort folie (och bönor). Grädda i ytterligare 5 minuter. Låt svalna.
 
Fyllning:

5 dl strösocker
 6 msk maizena
1,5 krm salt
4 rumstemperade ägg (jag brukar dock använda fem äggvitor men fyra äggulor)
6 msk färskpressad citronsaft (brukar ha ca 2 citroner)
2 msk smör
1 msk finrivet citronskal
 
Blanda 3,5 dl strösocker, maizena, salt i en kastrull. Separera äggen. Vispa äggulorna. Vispa ner äggulorna, 3,5 dl vatten, citronsaft i kastrullen. Koka upp under omrörning. Sjud i 1 minut. Rör ner smör och citronskal.
 
Vispa maräng av äggvitorna och tillsätt sockret (1,5 dl eller mindre).

Häll citronfyllningen i pajskalet och bred på marängen. Grädda i 12-15 minuter i 200 grader tills marängen fått färg.
 
ÄT och NJUT!




Kommentarer
Nettan

Mycket god! :)

2013-02-25  /  22:04:31 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback