Vegetarisk lasagne med ricottaost

2012-09-14 09:26:00 ,   Mat och annat gott
En ny favorit här hemma! Passar både vardag och fest. Går fortare att laga än "vanlig" lasagne.
 
Tomatsås

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Olivolja
400 g krossade tomater
1 msk ajvar relish (jag hade ingen men tog i en halv tsk sambal oelek för att få lite hetta)
1 tsk torkad basilika
salt och svartpeppar
 
Bryn finhackad lök och vitlök i oljan. Tillsätt de andra ingredienserna och låt koka i 10 minuter. Smaka av med salt och peppar
 
Spenat- och ricottaröra

250 g fryst spenat
300 g ricottaost (Jag hade 250 g för det var det i förpackningen jag köpte)
4 dl riven ost
1 vitlöksklyfta
salt och svartpeppar
Lasagneplattor (fullkorn men jag använde vanliga)
2 dl mjölk
 
Tina spenaten och krama ur överflödig vätska. Blanda spenat, ricottaost och hälften av den rivna osten. Pressa i en vitlöksklyfta. Salt och peppar.
 
Smörj en ugnsfast form. Börja med ett lager spenatröra, lasagneplattor, tomatsås, lasagneplattor, spenatröra, tomatsås. Häll mjölken i kanten av lasagnen och strö över resten av den rivna osten. Grädda i mitten av ugnen i 30 minuter.
 
 
Recept från min favoritkokbok:





Kommentarer
Johanna

Låter riktigt, riktigt gott! Ska jag nog ta och prova på här hemma =)

2012-09-14  /  11:12:36  /  http://www.justnuochidag.wordpress.com
Johanna

Den kokboken är min favorit också! Så mycket gott i den! :)
Har du testat GI lasagnen?

Svar: ja jag har testat den. Också jättegod! =) Har provat massor av recept de senaste åren från den kokboken och det är inte vanligt med de kokböcker jag har. Den är ju så bra grundkokbok. Kul att höra att fler gillar den =)
Sara

2012-09-14  /  18:06:27  /  http://sannahoj.wordpress.com





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback