26+0

2012-09-23 17:47:00 ,   Graviditet/Bebisförberedelser/Förlossning
Bebis: Från och med nu anger vi bebisens längd från huvud till häl. Nu är din bebis 34 cm och väger omkring 1 kg.Hörseln har utvecklats mer och din bebis börjar öppna sina ögon. Bebisen känner igen din röst och din partners om ni är tillsammans ofta. Sjung för din bebis redan i magen, den kan höra dig!
 
Du: Livmoderns mått är mellan 25 och 28 cm. Röda strimmor kan börja synas på din mage, detta är inte ovanligt. Dessa bleknar efter förlossningen.Du kan känna av: halsbränna, gas i magen och tryck mot lungorna.
 
Text från minbebis.
 

 
Bild från idag
 
 
Nu är jag inne i vecka 27.
 
Förra veckan skrev jag hur bra jag mådde men senaste veckan har det påtagligt blivit jobbigare. Jag sover sämre, behöver kissa oftare (på dag- och nattid), gör ont i benen, i nedre delen av magen ibland, orkar inte böja mig lika mycket, mer andfådd, strålar neråt i perioder, svårare att resa på mig om jag ligger ner, lite mer ont i bröstryggen, tröttare!
 
Har känt stor skillnad i min ork senaste veckan. Svårt att hålla humöret och tålamodet uppe när man kroppsligt sett inte riktigt orkar med lika mycket som tidigare.
 
Jag har fyllt i min ansökan om halvtids graviditetspenning from 1 november och väntar på att min chef ska fylla i papper. Tycker synd om den stackarn på försäkringskassan som ska läsa min tre sidor långa beskrivning av en dag på mitt jobb och vilka hjälpmedel jag använder men att det ändå är svårt att klara av jobbet som gravid. Hi hi... det är ganska detaljerat! Och om jag inte får beviljat har jag ingen aning om vad de kräver.
 
Igår kom jag att tänka på att jag fortfarande utan problem kan ha mina ringar på mig. Med Max i magen fick jag ju ta av dem för typ 10 veckor sen eller nåt. Är inte alls svullen på det sättet denna gång. Undrar varför det är sådan skillnad?
 
Jag känner bebis mååånga gånger per dag, men inga jättehårda sparkar men buffar och bök där inne. Mysigt! Jag bär bebisen ganska långt ner sa barnmorskan. Livmoderns ligament orkar inte hålla upp lika mycket som första gången. Det förklarar värken jag har i ligamenten ibland och också varför det inte sparkar och buffar så mycket ovanför naveln.
 
Nu närmar sig klockan 18 och jag ska iväg på gravidgympa vilket känns skönt!




Kommentarer
Johanna

Guud så jag kan längta till att ha gått lite längre än vad jag har just nu. Jag bara väntar och väntar på ultraljudet, så att vi kan få reda på att allting står bra till. Och till den där berömda första sparken/rörelsen som jag kan känna av. Längtar, längtar.

Hoppas fk godkänner din ansökan, så att du kan få lite mer vila och tid att tänka på dig själv och bebis. Det är ju inte så ofta man är gravid och kan göra det ju! Kram!

Svar: Förstår att du längtar till ultraljudet. Många spänningar släpper efter det och det blir lite mer verkligt. Tiden går lite fortare då också fastän jag just nu tycker det går jättesakta. Vill bara passera v 30! Kram
Sara

2012-09-25  /  07:43:05  /  http://www.justnuochidag.wordpress.com
Linda

det går framåt för oss ;.) så fin du är!
Jobbigt att det känns så tungt för dig nu. Andfådd blir jag ju med ofta och kissandet har jag hållt på med konstant sedan jag blev gravid haha så nu är jag van.... Jag förstår inte riktigt det här med havandeskapspenning - får nog gå in och läsa på lite mera.

ja det stämmer - bäckagård heter området vi bor i. Var brukar ni vara? Det tycker jag absolut vi ska!

2012-09-25  /  10:00:09  /  http://familyspace.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback