Bebistäcke

2012-10-10 16:43:26 ,   Graviditet/Bebisförberedelser/Förlossning
Hemkommen från jobb. Max leker med sina pippi-grejer och jag ligger i sängen och surfar runt och försöker hålla ögonen öppna. Är riktigt trött idag och känner mig otymplig. Längtar efter att Marcus kommer hem från jobbet om en timme och styr upp lite här hemma.
 
Får tänka på bebisgrejer istället så kanske jag blir piggare =) Häromdan beställde jag sängkläderna till spjälsängen som jag spanat in ett tag.
 
 
Men jag blir inte riktigt klok på detta med sängkläder till bebis. Detta är ju beställt från HM Home under kategorin babyrum men om man vill köpa en kudde eller ett täcke att ha till påslakansetet så står det att det inte får användas för barn under 12 månader? Är inte detta lite konstigt eller är det bara jag som funderar på varför det då heter och säljs som babypåslakanset? Ni som har fått bebisar nyligen: har de använt kudde? legat under täcket? sovit under en filt? eller hur har de sovit? kudde i vagnen?
 
Snälla tips och funderingar tack!! Var ju fyra år sen jag planerade sånt här sist. Då hade vi vagga och därmed täcke anpassat till vaggstorlek.
 
 




Kommentarer
Fia - mamma till Isac ♥

Kudde rekommenderade BVC o sova på rygg, täcket har vi använt vid behov. RättStart kudde eller Ikeas sa vår bvc-tant.

Svar: har ni använt spjälsängsstorlek på täcke eller vagns-/vaggastorlek?
Sara

2012-10-10  /  17:20:45  /  http://spegelreflex.blogg.se
Anneli

Jag har köpt kudde o täcke från IKEA, menade för spjälsäng. Kudden tror jag e bra, liten o platt men täcket har jag börjat fundera på att det måste nog dröja innan man kan använda den, bebisen lär ju kvävas under den så stora som dem ändå är, kan ju inte va menade för små bebisar?! Funderar på om man bara måste skaffa en tunnare filt av ngt slag att använda som täcke den första tiden....

Svar: ja jag funderar också om bebisen ska ligga på påslakanet med filt runt sig istället. Bebisarna vill ju oftast ligga ganska inlindande men vågar ju inte ha stora täcket på! jag tycker inte heller det känns som att täckena är gjorde för små bebisar.
Sara

2012-10-10  /  20:21:48  /  http://vardagssaker.blogg.se/
Fia - mamma till Isac ♥

Spjälsängstäcket, ibland har Isac sovit på det när det vart varmt o filtar istället.

Förresten när har du möjlighet att jag lämnar babynestet o de andra kläderna jag hittade? Tänkte så jag slipper packa ner det :P

Svar: det går bra när som helst!! är du ute och åker nåt?
Sara

2012-10-10  /  20:24:33  /  http://spegelreflex.blogg.se
Emma

Vi köpte IKEAs kudde och spjälistäcke, men använde oftast bara babyfilt. Alva har inte velat ha täcke förrns nu när hon nästan är två, hon har bara sparkat undan täcke och filtar. I vagnen hade vi täcke, kudde, filtar och fårskinn.... Ja, hon frös ju inte ute iaf :)

Svar: ja jag kan tänka mig att det mest blir filt och sådant första tiden. jag har ju kvar vagns-/vaggatäcke sen Max var liten så det går ju att lägga det i spjälsängen men tror nog att bebisen sover bättre lite inlindad i filt. Beror på hur kallt det är!
Sara

2012-10-10  /  20:46:27  /  http://Frknilssonsbravader.wordpress.com
Mandy & River - I väntan på liten nr2.

så fint.. vill ha!

Svar: ja jag tycker det är jättesött! Gillar stjärnor =)
Sara

2012-10-11  /  07:03:12  /  http://mandyyss.blogg.se/
Fia - mamma till Isac ♥

När slutar du på dagarna? Nästa vecka förutom tisdag har jag inget planerat. Kan smsa om tid o dag. Kollar där oftare än här :P

2012-10-11  /  16:16:52  /  http://spegelreflex.blogg.se
Linda

Jag tror att jag minns att vi hade en liten ganska platt kudde till Leya i början, tillsammans med en lite tjockare & gosig babyfilt. Det tänkte vi ha denna gång med. När hon blivit lite större hade hon vagga-täcke och sen när hon var runt 8-9 mån och uppåt spkälsängstäcke. De kan ju som du säger ligga på täcket med filt över sig för att det ska va gosigare med.

2012-10-15  /  23:25:52  /  http://familyspace.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback