29+0

2012-10-14 14:49:53 ,   Graviditet/Bebisförberedelser/Förlossning
Bebis: Bebisen väger ca 1400 g och är 38 cm lång. Hjärnan växer ihop mer och mer för att få plats i kraniet. Det börjar bli trångt, men din bebis kan faktiskt slå en kullerbytta inne i livmodern.
 
Du: Måttet på livmodern är ca 28 till 31 cm. Många tycker att det är full fart i magen den här tiden. Det finns även de som säger att så som barnet är i magen blir det även när det är fött. Du kan påverka hur du mår med rätt kost, motion och vila. Ät efter tallriksmodellen så får du i dig ordentlig med vitaminer.
 
Text från minbebis.com
 

Du är i vecka 30.
Du har gått 29 fulla veckor och 0 fulla dagar (v29+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 29 dec 2012
Du har 76 dagar kvar till beräknad förlossning.
 
 
Vecka 30 är här!! Senaste dagarna har jag tänkt på det här med att stirra sig blind på bf-datumet. Det är så lätt att jag tänker att bebis ju kommer att komma runt bf eftersom Max gjorde det men det kan ju bli några veckor innan och då är det ju inte alls långt kvar ju!! Men jag hoppas fortfarande på att gå över tiden några dagar så det blir en 2013-bebis!
 
Är inne i en period då jag funderar mycket. Kommer bebisen vara frisk? Hur blir förlossningen? Hur kommer Max reagera? Hur kommer jag reagera på att inte kunna ge Max all tid? Hur ska det göras med semester och liknande för Marcus runt jul? Kommer min graviditetspenning godkännas? Blir det en flicka eller pojke? När sjutton ska vi hitta en barnvagn?
 
Precis som det står i texten ovan så upplever jag i denna tid att det är mycket rörelse i magen. Igår när vi tittade på film bökade bebisen konstant i en timme. Både Marcus och jag tittade och kände på magen. Bebisen växer ju mycket och det är nog inte långt ifrån att revbenen snart får sig smällar.
 
Kroppsligt sett så gör det ju ont lite varstans och imorgon är det läkarbesök för mig och jag hoppas på att läkaren godkänner fortsatt sjukskrivning på 25%. Min kropp mådde mycket bättre förra veckan med kortare arbetsdagar. Blir också tröttare och tröttare för varje vecka och känner mig flåsig och täppt i näsan.
 
Det jag tycker är jobbigt är att man lätt känner sig lite ensam som gravid. Alla har liksom fullt upp med sitt på nåt sätt. Vet att det kändes likadant förra gången. Känner att man lätt börjar gå in i sig själv nu också och jag har fått ett ganska stort behov av att vara ensam.
 
Nu kör vi på en vecka till och om en vecka är det exakt 10 veckor till bf! Tjohooooooo!!




Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback