Kyckling i ugn

2012-12-30 11:20:36 ,   Mat och annat gott
Gomorron världen! Ja jag skriver gomorron för sitter nu och äter frukost efter en lång sovmorgon och sedan dusch. Så ingen bebis under natten alltså =)!
 
Tänkte tipsa er om en god maträtt som vi lagade mycket för några år sen men som jag glömt bort men vi gjorde det igårkväll och jag kom på hur enkelt, gott och nyttigt det är. Receptet kommer från min allra mest använda kokbok, HälsokokbokenJag har gjort vissa justeringar och tänk på att man kan utesluta nåt om det är nåt man inte gillar och det går ju att tillsätta annat också.
 
 
Kyckling i ugn

- 1 hel kyckling eller kycklingdelar (jag brukar använda ett paket kycklingklubbor)
- 2 starka korvar, ex. chorizo
- 1 rödlök
- 3 vitlöksklyftor
- 1 zucchini/squash
- 1 röd paprika
-1 grön paprika
- 2 morötter
- svarta oliver
- 4 dl kokt råris eller dinkel (ca 2 dl okokt)
- Timjan
- Rosmarin
- ½ dl olivolja
- ½ dl balsamvinäger
- salt och svartpeppar
 
Om du använder hel kyckling, dela den i bitar. Kycklingklubbor som jag brukar använda är bara att lägga i långpannan (obs!! de måste vara tinade om du köpt frysta). Skär korven och lägg tillsammans med kycklingen. Skala och skiva lök och vitlök och skär alla grönsaker i mindre bitar (inte för små för då blir de så mosiga). Lägg allt på plåten tillsammans med oliverna och blanda om. Fördela det kokta råriset/dinkeln över. Strö över timjan, rosmarin, olivolja, balsamvinäger, salt och peppar. Blanda om ordentligt. Ställ in i ugnen 50-60 minuter i 200 grader. Vi brukar blanda nån kall sås till, ex. creme fraiche, salt, peppar och pressad vitlök. Eller tillsätt riven gurka också så blir det en tzatziki.




Kommentarer
Linda

Ja Sara nu har vi klarat oss såhär långt så då tycker jag faktiskt det får dröja tills efter nyår också. Det är bra att du uppdaterar ofta för jag kikar nog in här 3 ggr per dag nu haha.
Kraam

2012-12-30  /  11:49:00  /  http://familyspace.blogg.se
Linda

Ja Sara nu har vi klarat oss såhär långt så då tycker jag faktiskt det får dröja tills efter nyår också. Det är bra att du uppdaterar ofta för jag kikar nog in här 3 ggr per dag nu haha.
Kraam

2012-12-30  /  11:49:00  /  http://familyspace.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback