40+0

2012-12-30 12:41:00 ,   Graviditet/Bebisförberedelser/Förlossning

Det händer inte så mycket med din bebis de sista dagarna innan förlossningen. Det är trångt i magen och bebisen förbereder sig på förlossningen. Cirka 4 procent av alla barn i Sverige föds förre vecka 38 och lika många efter vecka 42.

Din barnmorska kommer att boka in en tid för igångsättning om din bebis inte kommer ut innan 42 fulla veckor.

Fördelar med att gå på övertid
  • Försök att njuta av tiden du går på "övertid" och vila.
  • Du får lite extra tid på dig att förbereda dig själv inför förlossningen
  • Din kropp hinner förbereda sig på förlossningen
  • Livmodertappen blir mjuk och öppnar sig
  • Hormonet relaxin mjukar upp dina bäckenfogar
  • En förlossning som startat av sig själv är bäst så länge graviditeten har varit komplikationsfri
 

 
Ja detta är ett inlägg jag inte trodde jag skulle skriva. Vi går in i v 41 och har alltså gått över tiden. Men samtidigt så kanske det är så att bebis lyssnat extra noga på sin mammas önskningar och väntar tills 2013 är här. På tisdag blir det med andra ord att springa i trappor och äta stark mat =) Det är väl ganska naturligt att känna som att bebis aldrig kommer att komma nu när man passerat bf-datum men det känns verkligen så. Usch så jobbigt det kommer bli om vi inte fött om en vecka. Den 7 januari börjar Marcus att jobba igen. Planen är ju att bebis är hos oss då så att han tar sina 10 pappadagar från och med då. Men det är ju ingen idé att stressa upp mig inför det nu.
 
För övrigt så behöver nog min kropp dessa lugna dagar efter jul. Jag sover bra på nätterna och inatt har jag hör och häpna sovit fyra timmar i sträck. Endast en kisspaus!! Fantastiskt. Kroppen laddar nog energi. Unnar mig långa sovmorgnar. Känns som att jag liksom hela tiden måste vara beredd och fulladdad med energi.
 
Kroppen är trött och öm och det strålar lite här och var och jag har några sammandragningar under dagarna och fler på kvällarna. Jag är fortfarande ganska hungrig men har sämre aptit. Är liksom inte sugen på nåt. De senaste kvällarna har jag dessutom känt mig illamående.
 
Nu hoppas jag verkligen att detta är det sista veckoinlägget. Jag vill inte skriva 41+0 nästa söndag.... snälla.....
 
Jag är redo nu!




Kommentarer
Anna - livet med tre barn <3

Mysigt Sara. Det är så spännande att följa din väntan. Tack för att du delar med dig.

Jag har gått över exakt en vecka med båda mina biologiska barn. Fördelen är att man verkligen vet att bebisen är helt färdig och själv bestämmer när den är redo att komma ut i världen. Det finns en mening med allt. ;)

Försök att gosa med Max så mycket du kan och orkar (och får för honom :).

Ni har en fantastisk tid i kikaren. Snart, snart, snart är ni där.

Kommer att tänka lite extra på er dessa dagar.

Kram

Svar: Ja precis som du skriver så finns det ju en mening med allt. Nu handlar det nog om att jag ska få vila och ladda energi. Blir bara orolig att det blir stor bebis eftersom Max vägde 4,1 kg när han föddes dagen före bf. Men det känns som jag har mindre mage denna gång. Bm tror inte det är stor bebis men man kan ju aldrig veta.
Tack för din stöttning ♥
Sara

2012-12-30  /  14:52:23  /  http://withlovefrom.blogg.se
Linda

Ja väldigt snart är det dags! Fördelen är att man inte kommer ihåg den här jobbiga tiden när man sitter med din bebis i armarna.
Kram

2012-12-30  /  15:51:52  /  http://familyspace.blogg.se
Johanna - Mamma till Lilly, född i v.35

Lycka till nu när det väl är dags :)

Svar: Tack så mycket =)
Sara

2012-12-31  /  03:40:27  /  http://johannaastenvall.blogg.se
Johanna

Fast nog syns det att magen sjunkit ner en braa bit? Så nog måste det väl vara på gång. Jo, men vi säger så. Snart kommer nog bebis och överraskar =) Och skönt att du kan få vila lite i den här sluttampen av graviditeten, så att du har lite krafter över till förlossningen. Hoppas ni får en riktigt fin nyårsafton tillsammans, den sista som tre i familjen!

Kram!

Svar: Ja lite har den sjunkit tror jag. Svårt att avgöra tycker jag. Jag får höra olika av alla. Jag tycker den är ganska låg. Lägre än vad jag bar Max mot slutet. Kram
Sara

2012-12-31  /  07:59:48  /  http://justnuochidag.wordpress.com





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback