37+0

2012-12-09 09:15:00 ,   Graviditet/Bebisförberedelser/Förlossning
Bebis: Nu är bebisen ca 47 cm lång och väger 3,1 kg. Nu förbereder bebisen sig på att födas. En normal graviditet brukar vara 37 till 42 veckor. Det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Ca 4 procent av alla barn i Sverige föds före vecka 38 och lika många efter vecka 42. Ungefär 92 procent föds inom den normala perioden.
 
Du: Bebisen fortsätter att växa och det kan även du göra. En del ökar med 20 till 25 kg under graviditeten och andra mindre eller mer. Din livmoder är ca 34 till 36 cm. Ha dina favorit kläder på dig, något som inte sitter åt. Tänk på din hållning, en del lutar sig bakåt för att kompensera sin framtunghet, det kan göra dig lite extra klumpig. Försök att hitta en sovställning som passar dig, sover du för lite kan du lätt känna dig deppig.
 
Text från minbebis.com

 
Nu är v 38 här! Klippte ihop lite bilder för att visa hur magen växt (ärret på magen ni ser på två av bilderna fick jag i v 24 från ånga på en kastrull).
 
Idag är det 20 dagar kvar till bf.
 
Kära lilla bebis i magen. Nu börjar det närma sig stunden för att vi ska få träffas. Jag får dåligt samvete lite nu och då för att jag känner mig så oförberedd men jag kanske omedvetet är mer förberedd än vad jag tror. Tvivlar nog mest på min förmåga att gå igenom en förlossning till samt att jag är rädd att vara så utmattad när du kommer till oss att jag inte kan ge dig en bra start. Men vi får klara det tillsammans. Jag har i alla fall skrivit önskningar inför förlossningen och packat ner kläder till dig.
 
Den senaste veckan har jag känt lite föraningar genom småvärkar och sådant som ändå gör mig uppmärksam på att det snart är dags. Jag vill helst att du kommer till oss i januari för att jag tror att det ger dig bättre förutsättningar i livet än om du föds i december. Samtidigt så får du gärna komma om någon vecka så att vi får fira jul med dig. Huvudsaken är ju att du kommer när du är redo!
 
Mamma, pappa och storebror är så nyfikna på dig och undrar så vem du är?
 
Vi ses snart!
 
 
 




Kommentarer
With love from Anna None

Mysigt inlägg. Njut av sista tiden som gravid, trots krämpor. kram

Svar: Det ska jag absolut göra =) Kram
Sara

2012-12-09  /  22:39:15  /  http://withlovefrom.blogg.se/
Anneli

Ja nu är det inte långt kvar tills ni får se den lilla i magen :)

2012-12-10  /  13:04:09  /  http://vardagssaker.blogg.se/
Linda

Åh vilket häftigt ihopklipp, hur gjorde du det? Så fint du skriver till bebisen. Kan bara hålla med om varenda ord. Det märks att det är barn nr två för jag tänker hela tiden att det löser sig ;)
Åh tror du det blir tidigare... Nu blir jag nervös. De flesta gissar tidigt eftersom jag har så mycket känningar och att magen e stor ;.) jag vågar inte tro något. Men det ska bli kul att se! Kraam

Svar: Jag gör det i fotoprogrammet photoscape och funktionen anigif. Det är ett gratis fotoprogram.
Nej det är ju näst att inte tro eller hoppas på nåt. Så spännande att se när det händer =) Kram
Sara

2012-12-10  /  14:33:35  /  http://familyspace.blogg.se
Johanna

Blir man någonsin riktigt redo och förberedd? Förstår om man är mer eller mindre. Men jag kan nog inte tänka mig att jag någonsin kommer att känna att "nu är jag redo..!" Har nog med mitt omåttliga kontrollbehov att göra ;) Jag tror att bebis kommer att trivas alldeles utmärkt hos er =)

Svar: jag vet inte om man nånsin blir redo. Men med Max i magen kom jag till en punkt när jag liksom kände mig klar för att föda. Blev förväntansfull när det började göra ont. Kände mig redo några dagar innan han föddes. Får väl se om jag når den känslan denna gång!
Sara

2012-12-10  /  18:58:51  /  http://www.justnuochidag.wordpress.com
Lillgarden

Mys mage... Och vad fint att skriva lite till den lilla i magen...
Sista tiden är allt speciell...

Svar: Ja det är verkligen att gå i väntans tider nu när man väntar på både bebis och jul =)!
Sara

2012-12-16  /  12:46:16  /  http://lillgarden.blogg.se/
Lillgarden

Sv: ja just det.. väntar både på jul och bebis.. Tyckte den sista tiden var lite kluven.. särskilt med barn två.. Man längta som en tok efter bebis samtidigt som man hade lite ångest för hur det skulle bli med två barn!

När har du bf?

Svar: Jag har bf 29/12 så går in i v 39 idag! ja jag längtar efter bebis samtidigt som jag är orolig för hur allt kommer bli. För vår sons skulle så vore det bättre att få fira jul och sånt först. Är nog mycket känslor och funderingar i omlopp hos en 4-åring så här under julen. Men vi får helt enkelt se när bebis vill komma till oss =)!
Sara

2012-12-16  /  22:48:08  /  http://lillgarden.blogg.se/
Lillgarden

Sv: ja är ju lite det med andra barnet. Man har så mycket annat man fokuserar på och så. Jag var nästan så jag VILLE gå över tiden.. ville ha mer tid med casper(storebror). Så blev lite panik när det väl satte igång, haha :) Men det har gått bra och dom är så "kära" så i varandra.. visst dom bråkar som bara den ibland med men det hör till :)

Svar: ja jag kan också känna att jag vill gå över tiden men det är nog mest för att jag hellre vill att det blir en januaribebis för det känns som bättre förutsättning i livet. Men kan precis som du skriver känna att man vill ha mer tid med barnet man redan har. Kan känna lite dåligt samvete gentemot att vi ska utsätta honom för att få ett syskon. Skönt att läsa att fler har funderat liknande. Va mysigt att de tycker så mycket om varandra. Hoppas vi ska få det bra här hemma också =)!
Sara

2012-12-16  /  22:58:16  /  http://lillgarden.blogg.se/
Lillgarden

Sv: det är mycket tankar som gravid minsann! Med första barnet vet man inte som väntar och funderar på det. Med andra vet man ungefär och funderar för det då, haha...
Nej du är inte ensam om dina tankar... Har liknande! :)

Då hoppas jag du går över ett par dagar så du blir så "rätt" sida året....

2012-12-17  /  07:23:50  /  http://lillgarden.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback