Broccolisoppa

2010-12-16 12:44:40 ,   Mat och annat gott
Imorn hoppas jag på att jobba för det är så segt att gå hemma och snora. Känner mig dock ganska pigg idag.

Kylskåp, skafferi och frys ekar ganska tomt här hemma och jag har ätit broccolisoppa för andra dagen i rad. Det är iförsig gott så lider ingen nöd på mig. Krävs inte särskilt mycket ingredienser så det är sånt man oftast har hemma (jag har dock ingen creme fraiche men soppan funkar utan det).

Nyttig, enkel och god =)


Broccolisoppa (2 pers)
När jag gör åt mig själv halverar jag receptet

1 liter grönsaksbuljong (1 liter vatten, 2 buljongtärningar)
300 gr broccoli (jag brukar aldrig mäta upp utan tar det som jag tycker ser lagom ut)
6 potatisar (ganska små, ta annars färre)
1 dl creme fraiche
timjan och paprikapulver

Tärna potatisen och koka den i 10 minuter i buljongen. Tillsätt broccolibuketter och koka ytterligare 5 minuter. Tillsätt creme fraiche, krydda med timjan och paprikapulver och smaka av.




Kommentarer
sevendaysaweek

sv: ja ok! jag är så glad att vi är klara. fattas bara några ramar till syskonkorten som vi har tagit.

2010-12-16  /  13:01:08  /  http://www.sevendaysaweek.se
Evelina

Åh så GOTT det lät!



Pyjamasarna är på pojkavdelningen!



KRAM

2010-12-16  /  14:00:06  /  http://happilyeverafter.se
Josefine

Men det lät ju toppengott!



Ja, alltid detta pusslande. Hatar att hitta på mat, i synnerhet nu när jag fortfarande har lite graviditetsbesvär och sällan är sugen på mat. Men Ronja måste ju ha, och Mats också. Och egentligen skulle väl jag också behöva, men det är svårt att äta när man inte mår toppen jämt. Men det resulterar ju i något trevligt ;-)



2010-12-16  /  19:21:37  /  http://josselyn.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback