Följa med i barns utveckling

2009-06-09 09:52:18 ,   Allmänt/Vardagsliv
Jag tittade på nyhetsmorgon tidigare på morgonen då Louise Hallin var där och svarade på tittarnas frågor om barn. Det ringde in en mamma som hade en dotter på 13 månader som hade sovit i sin egen säng en tid och det hade funkat jättebra men som nu vägrade och bara ville vara nära mamma hela tiden. Hon vaknade och gallskrek. Louise rådde då till att låta henne sova bredvid mamman. Om det blev trångt kunde kanske pappan sova i ett annat rum en kort tid. Hon sa att kräver barnen mer närhet en period så finns det en anledning till det. Antagligen ett utvecklingssprång och att de då behöver närhet extra mycket och man ska då följa med i detta. För det kommer att bli "som vanligt" sen igen. Tyckte detta var så himla bra. Jag tycker att man blir så intutad att man hela tiden ska följa sina principer och rutiner hur barnet än beter sig men det är ju faktiskt viktigast att följa barnens utveckling och stötta dem på vägen.

Påminn mig om detta när Max kommer i sitt nästa utvecklingssprång och kanske vägrar sova i egen säng eller om det gäller något annat =)




Kommentarer
Johanna

Såg också det och blev positivt överasskad att hennes råd var att ha henne i sängen! Tycker det är helt rätt! Som hon så, barn blir ju sådär klängiga av en anledning, inte bara för att jävlas! ;)

2009-06-09  /  12:58:04  /  http://johannaelfstrom.blogspot.com
Emmeli

Halleluja och ammen! ;o)

Jag tycker hon är kanon, hon har så enkla och bra tips. Varför göra det svårare än vad det är? =)

Ibland tycker jag att man blir ituttad att man ska vara så hård och principfast som det bara går.

Jag tror också på att det är viktigt att följa barnets egen utveckling och behov =)

2009-06-09  /  21:33:48  /  http://lini07.blogg.se/
Måsbarnet

Håller med!

2009-06-09  /  22:49:33  /  http://withlovefrom.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback