Dofter

2009-02-10 11:06:27 ,   Allmänt/Vardagsliv
Jag har väldigt lätt att förknippa minnen med dofter (och även med musik).

När jag gifte mig fick jag med ett hårspray från frisören och varje gång jag luktar på det så känns det som jag har brudklänning på mig igen.

I början av graviditeten så blev jag superkänslig mot doften av vårt diskmedel som luktade citron. Vi slängde det genast och köpte ett annat men nu har vi ett med grönt te som doft och det luktar nästan precis som "det där" diskmedlet så det är som att få graviditetsillamående all over igen!

För några veckor sen gick jag en hel dag och förstod inte varför jag hela tiden påmindes om dygnet på BB och Max första dagar i livet då han bara skrek för att han inte fick i sig näring (vi visste självklart inte om det) och jag kände mig alldeles illa till mods. Kunde inte förstå varför det kom någon doft över mig som fick mig att tänka på det hela tiden. Slutligen insåg jag att jag hade en deodorant på mig som jag hade med i BB-väskan och inte använt sen Max var typ en vecka. Nu har jag slängt den för den fick mig bara må dåligt.

Tänk vad häftigt hur vårt minne fungerar. Någon som känner igen sig?




Kommentarer
Anna

Jag känner igen mig väl :) Dofter kan ge jättestarka minnen. Jag klarar fortfarande inte av doften av svartvinbärste för det fick mig att må så dåligt under graviditeten.

Sen finns det dofter som tar mig tillbaka till barndomen. Är trevligare när dofter är förknippade med roliga minnen :)

2009-02-10  /  14:40:07  /  http://ambi.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback