De där magiska dagarna innan två blir tre

2009-08-13 15:51:24 ,   Graviditet/Bebisförberedelser/Förlossning
Skrev detta på föräldrabloggars gästblogg och tänkte att jag kan ju lika gärna publicera det här med, fast jag säkert skrivit om det flera gånger. Men jag är väldigt nostalgisk nu när det närmare sig 1-årsdagen för Max. Är visserligen 1,5 månad kvar men men....

Pratade med min kompis A i telefon för en stund sen. Hon är gravid och bf är om ca 2 veckor. Hon berättade om hur hon idag ligger och läser medan regnet smattrar på rutorna och bara längtar efter förlossningen.

Jag minns tillbaka till den där tiden precis innan Max föddes. Då tyckte man att allt var så jobbigt. Det var tungt, ryggen gjorde ont och halsbrännan var hemsk. Men när jag idag ser tillbaks så ser jag på tiden som magisk. Det var så mycket längtan och förväntan i luften.

Max föddes dagen innan bf så jag hade tur som slapp gå över tiden. Men man gick ju mycket och funderade när det skulle vara dags. Och onsdagen den 25 september var jag hemma hos min kompis C som var beräknad på samma dag som jag. Och vi sa att vi såg fram emot när vi fick skicka sms till den andra och säga att nu är det på gång. Aldrig kunde jag väl då ana att jag tolv timmar senare skulle stå på sovrumsgolvet hemma med vatten forsande längs låren.

 Och att jag efter det fick skicka det efterlängtade smset. Vattnet gick alltså på natten och vid en kontroll på spec. möd. fick jag igångsättningstid kl. 8 på fredagen den 26 sep. På eftermiddagen den 25 var vi hemma jag och Marcus och visste att imorgon är vi på förlossningen. Vilken känsla! Det blev dock ingen igångsättning utan värkarna startade av sig själv och 12 minuter innan igångsättningen skulle ha skett föddes Max, alltså 7.48 den 26 september.

När vi lämnade lägenheten på kvällen den 25 september för att åka in till förlossningen var sista gången vi såg vårt hem bara vi två. När vi kom tillbaks var vi tre. Känslan går inte att beskriva. Jag blir alldeles rörd när jag tänker på det.

Elin som också gästbloggar på föräldrabloggar har skrivit ett inlägg där man i kommentarsfältet kan länka till sin förlossningsberättelse så där finns mer att läsa om förlossningar. Även länken till min egen =)



ca 12 timmar innan vattnet gick. Ni som har läst min blogg ett tag vet att jag visat denna bild många gånger men jag tycker den är så härlig =)




Kommentarer
Ingela

Ja, den där längtan är verkligen magisk.. :)



Svar:



Vi till hör ingenstans just nu. Har tidigare tillhört en frikyrka.



Ha en fin kväll! :)

2009-08-13  /  21:38:14  /  http://mammabloggen.com





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback