Solskyddsfaktor för barn

2010-06-01 13:46:29 ,   Allmänt/Vardagsliv
Dett med solskyddsfaktor till barn är en djungel tycker jag!

Förra året fick vi rekommendationen att inte ha för hög faktor till Max eftersom han var så liten och det ökar risken för allergi. För några veckor sen när jag var på apoteket och rådfrågade dem rekommenderade hon jag pratade med att han skulle ha faktor 50. Köpte ACO´s variant eftersom det var det enda märket som fanns. Någon dag efter var min kompis C på samma apoteket och fick rekommendationen att köpa faktor 30 till R (som är lika gammal som Max) för att minska risken för allergi.

Jag gick då tillbaks till apoteket och frågade vad det egentligen var som gällde och hon som sålt 50 till mig hävdade fortfarande att jag skulle ha den men hon menade att alla säger olika. Jag sa då att jag läst på internet (är ju flera bloggare som skrivit om det) att faktor 20 och 30 i ACO´s barnserie har ett speciellt filter som gör att krämen inte går in i huden och därför inte ska orsaka allergier. Det visste hon på apoteket inte om. Jag sa dessutom att det ju på tuben för 20 och 30 står att den är very waterresistant medan det på 50 endast står resistant. Det slutade i alla fall med att jag bad om att få lämna tillbaks 50 och byta till 30 och det fick jag.

Några dagar senare pratade de på nyhetsmorgon och tester av solskyddsfaktorer för barn som råd & rön gjort och de sa då att man ska ha så hög faktor som möjligt.

Snacka om att man blir förvirrad?! Hur resonerar ni som har barn angående detta? Vi kommer ju få köpa en del solskyddsfaktor i sommar med tanke på det jag skriver här nedanför och jag vet inte vad jag ska köpa nästa gång.

De påpekade på nyhetsmorgon att man ska ha en handfull kräm till en arm (om jag minns rätt). Tilde de Paula sa då att om man har tre barn som hon så går det ju åt en tub vid varje insmörjningstillfälle. Och han från råd & rön sa att det stämmer. Jag är ju inget mattesnille men jag kan ju räkna ut att om man smörjer sina tre barn vid ett tillfälle varje dag i en vecka så får man lägga ungefär 1000:- på solskyddsfaktor per vecka och då har jag ändå bara räknat på en gång om dagen. Inte billigt direkt.

Självklart vill jag ge Max det bästa skydd jag kan, men inte lätt när man inte vet vad det bästa skyddet är.


Puh...detta blev långt ;)

Vill gärna höra hur ni tänker.




Kommentarer
Anna

Det bästa skyddet är ju kläder och det kommer jag köra på. Jag är kanske skadad av min utbildning på flera sätt men jag är försiktig med smörjor av alla de slag och eftersom jag kommer att vara hemma med Alexander i sommar, om jag inte får ett jobb vill säga, så kommer jag att kunna ha koll på honom. Skugga och kläder är det som gäller och måttligt med sol :) Vi har en keps som även täcker nacke. Jag har köpt svalare skjortor och benen kommer han få ha löst sittande byxor/shorts på. Självklart kommer vi att vara ute mycket så vi får väl se hur det fungerar men min mamma t.ex. har alltid skyddat mig och mina 3 syskon med kläder och inget annat och vi har aldrig bränt oss under vår uppväxt utan de gånger jag bränt mig har jag bara varit ung och dum och orsakat det själv. Sen kommer Alexander inte att få vara ute så mycket när solen är som starkast mellan 11 och 15 men vi har vår altan som vi kommer att försöka spärra av på något vis så vi kan vara ute ändå den tid som han inte sover då..



Solkrämer är verkligen svårt och det är synd att det ska vara så mycket skit i dem tycker jag :( Annars hade jag nog velat ha det som extragrej ifall att det blir mer sol än man tänkt sig. Jag är ganska extrem när det gäller att skydda Alexander från solen, haha, så jag brukar få pikar om att jag är så noggrann med parasollet som jag flyttar hundra gånger under våra promenader etc. Många som skrattar åt mig men själv har jag så känslig hud och Alexander är ju i princip lika blek som jag...

2010-06-01  /  14:22:44  /  http://ambi.blogg.se/
Anna

Haha, du fick ett helt litet inlägg av mig som kommentar ;)

2010-06-01  /  14:23:36  /  http://ambi.blogg.se/
svägerskan

Vi har köpt 50 (Eucerin spray) och 30 (ACO kräm). Och de valen har jag inte tänkt så mkt på. Tänkte att det var bra att ha olika skyddsfaktor. Sen var det ju förstås intressant att läsa hur mkt kräm som behövs för att det ska skydda bra...Jag resonerar för övrigt som så att antingen är man allergisk eller så är man det inte. Jag har svårt att tro att lite solkräm skulle göra någon stor skillnad. Märker jag att min sons hud påverkas av solkrämen, då byter jag såklart, men jag är inte alls rädd för att smörja in honom. Man får ju välja det minst dåliga för att leken ute ska få sitt utrymme! Mitt ledord är sunt förnuft, orkar inte oroa mig. Tar soliga dagar som de kommer. Man får väl tänka på att leka i skuggan en del och att klä barnet vettigt. Det ordnar sig! Sara, du har massor av sunt förnuft, det blir en härlig sommar! Vi får bolla lite med varann från dag till dag därnere på västkusten i sommmar! :-)

2010-06-01  /  15:06:39 
Caroline, mamma till Wille

Jag har köpt en solskyddskräm med solfaktor 30 till Wille. Den köpte vi när vi skulle till Grekland förra sommaren. Det är en sprayflaska och den är toppenbra tycker jag. Sen så har han alltid haft solskyddsdräkt på sig både på utlandssemestrarna och förra sommaren hemma. Jag kommer köra på solskydd 30 och kläder på! Nu kan man inte hålla dem i skuggan lika mycket som man kunde när de var bebisar! Men det är en djungel precis som med allt annat som har med barn att göra :) Kram

2010-06-01  /  15:18:27  /  http://imagenborenbebis.blogg.se/
Emma - mamma till Meja

Vi har ACO 50 till Meja, det var den vi blev rekommenderade att köpa. Den och tunna kläder blir bra i sommar :)

2010-06-01  /  15:31:31  /  http://emmaoskrutten.blogg.se/
Heidi

ok :-) Tack för svaret, de va ju såå snygga, googla på bruna converse så får se va ja hittar :-) Krama

2010-06-01  /  17:09:22  /  http://heromer.blogg.se/
Katja

Jag köpte 30 till Tuva, de hade inte 50 på stället jag köpte. Får kanske köpa en sån sen. Smörjer henne en stund innan vi går ut. Visst kan det vara skadligt med solkräm men å andra sidan är det farligt att bränna sig med och att hålla Tuva undan solen när man är ute är en omöjlighet. Solhatten på men i övrigt är det svårt, kan ju inte flytta in henne i skuggan om vi leker på en lekplats tex. Hon är inte nöjd på en filt i skuggan som förra året direkt ;). Lunchtimmarna är vi oftast hemma, äter vilar osv. Men förmiddagar och eftermiddagar är skönt att kunna vara ute när det är fint väder.

2010-06-01  /  17:28:22  /  http://www.lillagrodden.wordpress.com
ida

Kläder är det allra bästa, men en tunn vit tshirt tex skyddar inte så bra som en spf 50.



Jag kör på så hög faktor MED alkaliskt solskyddsfilter eller vad det heter, det som lägegr sig PÅ huden och reflekterar bort strålarna och INTE åker ner i skinnet allså.



Men vad som ä bäst? Den som de visste.... :-)



När min äldsta dotter va liten rekommenderades inte solkräm alls till småbarn (under 1 år typ) av den anlednngen att de inte ska vistas i solen och alltså inte behöver solkräm.

2010-06-01  /  18:22:30  /  http://1vuxen2barn.wordpress.com
ida

Alltså UTAN kemiska filter, ser nu att det visst benäms partikelfilter.... =)

2010-06-01  /  18:40:16  /  http://1vuxen2barn.wordpress.com
Lena

Hej!

Jag vet inte om jag kan svara på vilken siffra som du ska ha på solskyddet, men jag har sålt lite hudvårdsprodukter och då bla. solskyddskrämer och för att kolla att den är vattenfast så häll lite vatten i ett glas och droppa i några droppar kräm och rör om löses krämen upp? Då är den inte vattenfast. Lycka till!

2010-06-01  /  20:17:41 
Anna

tips nr 1: ha inte barnet i solen? :) är väl det bästa solskyddet! alternativt ha kläder på barnet.

2010-06-01  /  23:53:38  /  http://annaflickan.blogg.se/
Crazyangel [mamma till Milton&Viggo]

Dom som skriver att man ska ha barnen i skuggan kan omöjligt ha barn som lärt sig gå.. :)



Jag har smörjt Milton sen han var 8 månader. Han har vart omöjligt att hålla still i skuggan och vill vara där det händer grejer. Så jag resonerar som så att hellre smörja för där extra skyddet än att han bränner sig och får men av det.. Har en kompis (två till och med) som båda bränt sig som små som har pigmentfläckar på hela armarna.



Jag fick 20 och 30 hemskickat. En vanlig solig dag ha jag smörjt med 20 på kroppen och 30 i ansiktet.



Ju högre dessto bättre möjligtvis, men som jag fattat det är 50 egentligen bara nödvändigt utomlands. 20 tex ska vara anpassat för svensk sol. Jaa nått sånt.

2010-06-02  /  07:20:10  /  http://crazyangel.blogg.se/
carola

tänk hur allt är nu.

Hur var det när vi var små..Visst är det kanske värre med solen nu men allt annat dom kommer på som man ska och inte ska.



Jag har ju 4 barn och har haft de högsta, inte gjort av med en tub per sväng:)

Man får ta saker med måtta, täck med kläder och försök hålla i skuggan så gott det går.



Lycka till i djungeln:)

2010-06-03  /  11:20:29  /  http://mammacarola.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback