Knöl i bröstet

2009-03-18 13:32:26 ,   Allmänt/Vardagsliv
Har aldrig skrivit om detta i bloggen förut. Bara skrivit kryptiskt om det.

Sommaren 2007 hittade jag en knöl i mitt ena bröst. Var till vårdcentral, till läkare på sjukhuset, på ultraljud mm. Det tog hela hösten att utreda det på grund av att jag är ung och därför inte högsta prioritetet. Jag upptäckte den i juli men det var inte utrett förrän i början av november. Hemsk höst! Vid ultraljud hittade de 5 knölar i mina bröst. När läkaren sa det trodde jag allvarligt talat att jag skulle dö på stört. Men de var säkra på att det var bindvävsknutor.

Har sen inte tänkt så mycket på det. Den synliga knölen har liksom funnits där men har inte stört mig. Tills för några månader sen.

När jag hade ammat ett tag så började knölen att växa. Ganska rejält (från 5 mm till 23 mm enligt beräkningar genom ultraljud). I vevan när jag höll på att sluta amma ringde jag till sjukhuset och pratade med läkaren som jag träffade vid första tillfället och vi pratade om en eventuell operation om det var så att jag ville. Jag var och träffade läkaren i början av februari. Då hade jag slutat amma och det gjorde att brösten hade sjunkit ihop och knölen syndes och kändes ännu mer. Den syns från utsidan vilket är väldigt störande och det är som ett rött märke där den sitter. Läkaren blev lite ställd när han såg den och började fråga ut mig om bröstcancer i släkten mm. Han sa att han inte skulle kunna operera bort den utan att söva mig och att det säkert skulle bli fula ärr. När han tog prover i den så kom det ut något mjölkliknande vilket var positivt enligt honom.

Några veckor senare var jag på ultraljud, mammografi och ännu ett försök att få ut något ur knölen som gick att göra tester på. De fick återigen ut något mjölkliknande men skickade iväg det för cytologiprov.

Idag har jag fått ett brev.

Ett brev där det står att de bedömer att det enligt ultraljud och mammografi är godartat och är något som kallas galaktocele - mjölksamling. Det står att det just nu inte finns några misstankar om cancertumör. Jag har hakat upp mig lite på orden just nu. Det står i alla fall att de inte ska göra några fler undersökningar men att jag är välkommen att ringa om jag undrar över något.

Jag ska nog ringa till läkaren och fråga vad som menas med just nu samt även diskutera om man bara ska låta den vara eller operera. Förhoppningsvis försvinner den ju av sig själv men vill i alla fall diskutera det igen.

Vet inte om detta blev lite för personligt och privat men väljer i alla fall att skriva om det. Och uppmanar er alla att undersöka era bröst, ung som gammal!

Jag är i alla fall mycket glad över brevet som kom idag =)

Jag har i alla fall blivit van att visa brösten för folk, vad nu det ska vara för nytta med det men men.... Under läkarbesöket jag var på i början av februari var det den manliga läkaren som jag skulle uppskatta vara 30-35 år och sedan en manlig läkarestuderande i åldern 25-30 år. Jag satt där naken på överkroppen och de tittade båda två och klämde på mina bröst. Kändes nästan naknare än förlossningen =)




Kommentarer
emma

bra att du berättar tycker jag, och skönt att alla har tagit dej på allvar ändå även om du fick vänta länge under hösten där för att få svar!



hoppas du får en fortsatt bra dag :) :)

2009-03-18  /  13:50:25  /  http://emmaoskrutten.blogg.se/
daniella, nikes mamma

Skönt att de ändå utrett ordentligt. Kan inte vara roligt för dig. Håller alla tummar för att JUST NU är ALDRIG NÅGONSIN :) Kram!

2009-03-18  /  13:51:55  /  http://nikedan.blogg.se/
Anna

Jag tycker det är jättebra att du berättar. Det är inte vanligt att man som ung får cancer men risken finns. Jag tycker det är viktigt att undersöka brösten och det mycket på grund av att man ska lära känna sina egna ojämnheter dessutom. Bröst är ju knöliga. Börjar man undersöka brösten varje månad i den ålder då risken är större att få cancer vet man ju inte vilka knölar med mera som alltid varit där och om de vuxit eller ej. Vad skönt att du fick ett så positivt besked. Jag tycker absolut att du ska ringa läkaren om du undrar över något. Dumt att gå och fundera för mkt. Utredningar av alla slag är inte roliga och det är trist att det ofta blir utdraget. Förstår att det var en riktigt hemsk höst. Massa kramar från oss och hoppas du aldrig behöver vara med om samma sak igen!

2009-03-18  /  15:17:23  /  http://ambi.blogg.se/
Emmy

Åh vad skönt!

Har varit lite smått orolig när du kryptiskt skrivit om vad som hänt, men skönt att det inte var något farligt!

Massa kramar!

2009-03-18  /  17:05:28  /  http://blogg.aftonbladet.se/10871
Måsbarnet

Bloggkramar från mig och min familj!

2009-03-18  /  17:21:44  /  http://withlovefrom.blogg.se/
Josefine

Usch, vet precis vad du gått igenom då jag ock varit på mammografi, ultraljud och stuckit nålar i brösten. Jag har mycket bröstcancer i släkten dessutom. Men dom säger att jag bara har bindvävsstagnation. Men att jag ska hålla koll osv... Gillar det inte. Bra att du berättar tycker jag! Styrkekramar från mig och Ronja.

2009-03-18  /  18:21:04  /  http://josselyn.blogg.se/
Ingela

Vad skönt att det inte var något farligt!



Kram från mig!

2009-03-18  /  22:08:33  /  http://mammabloggen.com/
Katja

Åh så skönt att få så bra besked!! Härligt!! Starkt att berätta stora kramar

2009-03-18  /  22:49:12  /  http://lillagrodden.wordpress.com/
Bella

Vad skönt att höra ett bra besked. Tack för att du delar med dig.

Kramar

2009-03-19  /  10:56:27  /  http://blogg.aftonbladet.se/28546
Sara

Jag är glad att höra att det gick bra.

Alltid otrevligt att visa sig naken inför folk man inte känner ordentligt.



Ta hand om dig!

2009-03-19  /  11:12:15  /  http://www.mandasbutik.com
Ida ♥

vilken tur att det inte var något farligt! :)

2009-03-19  /  18:55:50  /  http://fixit.blogg.se/
Jenny - Tvillingmamma till Idalee & Havannah

Nu har jag läst igenom och blev glad att det inte var något! Jag ska dit för att jag har en knöl och för att jag haft starka smärtor i det bröstet mer eller mindre i några månader.. Eftersom brösten ändrat form efter amningen så är det svårt att se om de ändrat form av någon annan anledning. Jag har bröstcancer och cancer i släkten. Det är så jobbigt när såna här utredningar ska dra ut på tiden.. Angående nakenhetskänslan så har jag bett om en kvinnlig läkare eftersom jag inte alls skulle känna mig trygg med en manlig.. Särskilt inte efter graviditet och amning då jag fått stora komplex över mina bröst.. Men jag hoppas och tror att smärtan har med nån mjölkörtel efter amningen att göra.. :-)

2009-04-09  /  08:32:01  /  http://babylycka.blogg.se/
malin

Gud vad skönt med ett sådant besked, jag förstår verkligen din oro, man blir ju livrädd!! kram

2009-04-09  /  10:45:37  /  http://malinsmix.blogg.se/
Freja

Jag tycker att du har en riktigt nice blogg! Har du ork så slå även ett öga på min :D.

2012-03-19  /  00:39:31  /  http://hemförsäkringidag.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback