Nu går det undan

2013-06-10 14:25:46 ,   Ebba
Hej måndag i ny vecka! Kan ni förstå att det är midsommar nästa vecka? Det kan inte jag. Var tog detta halvår vägen? Det försvann nånstans bland all snö, alla baciller, amningsnätter och barnvagnspromenader.
 
Och apropå att tiden går undan så börjar Ebba bli stora tjejen. Från det att hon blev fyra månader så har hon smakat på lite gröt varannan eller var tredje dag. Hon har även fått smaka på lite frukt. Nu har jag tänkt att vi ska ge lite gröt varannan dag och lite mat varannan dag. Så småningom blir det ju både mat och gröt varje dag men tar de lugnt för vill inte konkurrera ut amningen ännu. Bara några skedar om dagen. Rekommendationerna nu är ju att inte byta ut några mål förrän efter 6 månader. Verkar dock som många får olika råd men jag lyssnar till magkänslan. Skynda långsamt.
 
Nu med andra barnet så tycker jag att allt går i ett rasande tempo. Känner mig inte riktigt redo för att hon ska vara så stor att hon ska äta mat. En liten del av mig vill inte men jag kan ju inte amma henne för all framtid.
 
 
Detta köpte jag på IKEA igår. Allt sådant efter Max är slängt för längesen.
 
 
Är väl snart dags att dra igång med storkoken av barnmat igen. Hur nu sjutton jag ska ha tid med det?! Ha ha men får säkert in det nånstans. Ska koka lite sötpotatis och potatis och mixa och frysa in idag. Tänkte hon ska få smaka det framöver. Blandar sen ut med lite bröstmjölk vid servering.
 
Max absoluta favorit som liten (då var han nog dock runt 8 mån) var broccoli i ostsås. Det fick jag laga mycket av och frysa in. Har ni några bra barnmatstips? Nackdelen med att ha 4,5 år mellan barnen är att man typ glömt allt!!




Kommentarer
Anna

Håller med om att våren bara har försvunnit. Tycker Gabriel har blivit så otroligt stor. Pratar som bara den. Tänk när han var en liten bebis som precis börjat få smakisar :) Det gäller att ta tillvara på tiden.

Gabriel åt mest ägg när han var liten, haha. Var en period när han endast åt ägg och om man stekte bleka pannkakor utan smak.

Svar: hi hi ja barnen kan ju verkligen få för sig att bara vilja äta de allra konstigaste sakerna! Hoppas på att Ebba blir en allätare men man vet ju aldrig =)
Sara

2013-06-10  /  22:08:57  /  http://annastankehorna.blogspot.com
Anneli *barntipsbloggen*

Ja herrejösses att det redan är midsommar nästa vecka, vart tar tiden vägen.... Och vad gäller barnmat har vi nyligen själva börjat experimentera med detta, potatis/morätter lagade jag till senast, nästa gång blir det nåt med gröna ärtor tror jag...;)

Svar: ja det är ju lite kul att testa vad de tycker om och inte tycker om. Ebba gillade potatis och morötter mer än sötpotatis och morötter.
Sara

2013-06-11  /  22:14:27  /  http://barntipsbloggen.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback