Bebisnamn

2012-10-11 08:20:00 ,   Graviditet/Bebisförberedelser/Förlossning
Ända sen det där strecket på graviditetstestet visade sig så har vi funderat på namn till bebisen. För det första vet vi inte om det blir flicka eller pojke, för det andra vill vi att det klingar bra till Max, passar bra till vårt efternamn och sen det svåraste av allt: Vi ska vara överens också!!
 
Vi jobbar ju båda två på förskola vilket man tror kan vara en fördel för att man stöter på väldigt många barnnamn men det är ju så att många av namnen blir väldigt förknippade med vissa barn. Så förknippade att det blir svårt att vårt barn skulle heta det. Jag jobbar på en förskola som just nu har 32 barn och Marcus på en förskola med ca 50 barn. Det finns alltså en hel del namn representerade som vi möter varje dag! Detta känns som det försvårar det hela lite.
 
Men i alla fall, när vi väntade Max så hade vi förslagen Filip, Leon, Tuva, Meja och Filippa. (Såg detta när jag tog fram en gravidbok som jag fyllt i under den graviditeten.) Sen så blev det ju en Max vilket egentligen inte ens var ett förslag utan mest ett namn som bara dykt upp i huvudet nån vecka innan han föddes. De namnen vi diskuterade då är inte alls aktuella nu (Leon heter dessutom Max syssling som föddes några månader tidigare än honom så det försvann från alternativen då). Nu vill vi ha ett ganska kort namn som klingar bra med Max. Marcus gillar en del långa tjejnamn men där har jag lagt in mitt veto, ex. mot Cornelia. Jag vill inte att barnet ska få smeknamn så fort de föds utan att man tilltalar dem efter deras namn. Hittills under denna graviditet har Marcus ratat mina förslag Tea, Alissa, Alicia, Lova, Minea, Wilmer + en massa fler som jag inte kommer ihåg (de var nog därmed inte så stora favoriter).
 
Marcus har ett killnamn som han förespråkar och jag har tyckt det varit okej för det är ett namn vi pratat om till eventuella syskon ända sen Max var liten. Men jag har inte känt mig helt hundra ändå. För några veckor sen kom jag dock på min favorit som Marcus faktiskt också sagt är fint trots att en gammal gubbe som han kände tidigare hette så (typ tio minuter efter att jag skrev detta och han frågade vad jag skrev om så sa han att vår bebis inte får heta det namnet.... *suck*). Vi har även enats om ett tjejnamn sen ganska tidigt i graviditeten och det har liksom stått sig fast jag kommit med mina idéer såsom Tea, Alissa, Alicia, Lova, Minea osv....
 
Men vad det blir, det vet vi inte! Max blev ju en Max fast det inte alls var tänkt så. Nu tycker ni väl att jag är jättetråkig som inte berättar vilka namn vi funderar på men jag vill inte höra en massa åsikter om dem för det är ju vi som ska bestämma. Jag har nämnt dem för några vänner ändå.
 
Jag är dock väldigt öppen för förslag, så hit me!! Era favvonamn tack! =)
 
 
Och mamma nej, det kommer inte bli en Judit eller Hanna!




Kommentarer
Louise

Oj, vad svårt sånt är! En av mina bästa vänner är lärare i högstadiet och beskrev exakt samma situation som du ovan, att hon förknippar alla namn med elever, det måste vara jättejobbigt! Hon valde iaf att döpa sin son till Casper, för hon hade ingen elev som hette det!
Jag tycker om Carl, Julia, Otto och Moa, det mina favoriter:)
Hoppas att det går lättare att hitta ett namn, vi får ju veta vad det blir när bebisen har anlänt! Kram

Svar: Moa hade jag som favorit i början av graviditeten med Max men Marcus tyckte inte det var ett alternativ. Karl är ett släktnamn på Marcus sida så det heter Max i andranamn och får vi en pojke till kommer även den heta Karl i andranamn. =) Otto har jag inte tänkt på det.... det är ju sött .... den får jag fundera på =) Tack för tipsen!
Sara

2012-10-11  /  09:27:20 
Fia - mamma till Isac ♥

Att hitta ett namn som inte går att relatera till barnen på jobbet är knepigt. Flera av de namnen som K tyckte kan jag relatera till barn på jobbet - inte alltid guds bästa barn heller.
Men namn jag gillar är
Vincent (men det får ni inte ta för det vill jag att ev barn nummer två skall heta ;) om det blir en pojk igen då).
Jamie, Leon, Maja, Hugo, Charlie, Filip, Elias, Olivia, Thea, Juni.
Ta en titt inne på http://www.scb.se/Pages/ProductTables____30905.aspx o få lite uppslag på namn, plus att då ser man vilka namn som varit mest poppis sista åren så man slipper att barnen får 4 med samma namn i sin klass.

Isac ligger dock inte så högt upp, men när jag var på Marieberg sist hörde jag 3-4 ungar under 2 års ålder som heter Isac... Hmpf!

Svar: Jag lovar att inte sno Vincent =)! Kollade in den sidan häromdan och konstaterade att tjejnamnet vi mest funderar kring är väldigt populärt! Men nu när jag bloggat om namn och Marcus och jag diskuterat det mer kom vi på ännu ett namn som är mer ovanligt så vi får se helt enkelt =)!
Sara

2012-10-11  /  14:24:42  /  http://spegelreflex.blogg.se
Marlene

Max & Vidar kom jag plötsligt att tänka på :)

Svar: ja det var sött =)!
Sara

2012-10-11  /  17:15:15 
Camilla

Mina barn heter Charlie(pojke) och Celine, det är mina favorit namn :-) Hoppas ni hittar det perfekta namnet!

Svar: Fina namn =)!
Sara

2012-10-11  /  19:32:25 
Emma

Jag tycker att Alice är otroligt fint! Selma också (inte så konstigt kanske med tanke på vad jag döpt mina husdjur till). Just nu är mitt favoritpojknamn Adam. Adam och Alice, det låter fint (jag får se till att skaffa barn snart, och ett av varje dessutom).

Svar: Du ser Emma, nu blev du allt bebissugen!! =) Du sa ju att du inte skulle ha barn sist vi sågs.... Max och *denutannamnimagen* ser fram emot att leka med eller vara barnvakt åt sina sysslingar Adam och Alice i framtiden
Sara

2012-10-11  /  20:00:28 
Johanna

Det ÄR jättesvårt med namn. Men trots det så är jag och D väldigt överens. Vi har kommit fram till fyra namn, två kill och två tjejnamn. Känns så skönt att vara överens.

Jag är nog lite mer för ganska "enkla", fornnordiska, äldre och klassiska namn. Vi funderade lite på Lovis, Idun, Frida och liknande namn. Jag vill heller inte avslöja några namn just nu. Utan det får avgöras sen när bebis kommer och vi ser vem deg är!

Svar: ja precis man får ju avgöra när man träffar bebis. Tror det är svårt att bestämma definitivt när man ej sett vem det är som gömmer sig därinne men man vill ju ha lite alternativ att fundera kring i alla fall. Vad skönt att ni är överens. Jag gillar också en del klassiska namn men det känns lite som att vi på nåt sätt valt en väg redan genom att låta Max heta Max så behöver nåt som passar till.
Sara

2012-10-11  /  20:07:01  /  http://justnuochidag.wordpress.com
Josefine

Vi hade några som vi valde mellan innan vi valde Freja, och dessa var Evelyn, Milla (Max & Milla, vilket par!) och Molly. Tycker att det är helt ok att inte berätta vad ni tänkt er. Man vill liksom inte höra så många åsikter utan få bilda sig en egen uppfattning. Hoppas ni hittar nåt som passar när den dagen kommer!

Svar: Fina namn! =) Ja Max och Milla, eller Molly låter som en barnbok! Jag är säker på att det ger sig det där med namn när vi får se bebisen och framförallt får veta om det är en pojke eller flicka. Det underlättar ju liksom lite =)!
Sara

2012-10-11  /  20:23:38  /  http://josselyn.blogg.se
Anneli

Gud vad svårt det är med namn. Vi har ett namn som lilltjejen kanske kommer att få men ja, vi får se. Ingenting kommer att bestämmas till 100% innan hon är här ;)

Svar: det låter klokt. man kan ju inte avgöra när man inte träffat den lilla än =)! men alltid bra att ha förslag och alternativ!
Sara

2012-10-12  /  16:02:37  /  http://vardagssaker.blogg.se/
Johanna

Namn är alltid svårt! Vi visste ju att det var en kille i magen båda gångerna och båda gångerna var vi överens och sen när båda grabbarna kom ut så passade inte våra valda namn på dom så det blev nåt helt annat! :)

Christopher skulle hetat Joakim och Joel skulle hetat Victor! :D

Men tycker att Christopher och Joel klingar bra ihop! :)

Svar: Det är jättefina namn. Så klassiska och fina ihop. ja det blir ju så att namnen man tänkt kanske inte alls passar. man vill ju liksom få ett ansikte först.
Sara

2012-10-12  /  21:52:33  /  http://sarajohannajonna.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback