31+0

2012-10-28 14:24:00 ,   Graviditet/Bebisförberedelser/Förlossning
Bebis: Bebisen väger ca 1800 g och är 42 cm lång. Det går att utläsa om bebisen sover eller är vaken genom att mäta skillnader i hjärnaktiviteten.
 
Du: Livmoderns mått är ungefär 30 till 32 cm. Det går att känna livmoderns topp ca 12 cm ovanför naveln. Dags att börja kolhydratladda.
 
Text från minbebis.com

 
Du är i vecka 32.
Du har gått 31 fulla veckor och 0 fulla dagar (v31+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 29 dec 2012
Du har 62 dagar kvar till beräknad förlossning.
77,9% av graviditeten är gjord
 
Vecka 32 är här och jag slås av att tiden nu går i en rasande fart. Börjar få lite shopping- och boapanik!! Har ju inte direkt handlat något ännu och har massa planer på köksskåp med mera som ska sorteras här hemma. Varför får man sådana tankar? Det var likadant med Max i magen. Rensade varenda köksskåp och byrålåda som om jag aldrig mer skulle hinna göra det. Fick lite panik av att jag födde Max innan jag hann rensa underklädslådan. Den blev liksom kvar. Men ni kan vara lugna för jag har rensat den efter Max födelse =).
 
Den senaste veckan har foglossningen gått fram och tillbaks. Lite mer ont i bröstryggen. Antagligen på grund av att jag inte orkar vara lika aktiv längre och därför sitter mer och då får jag ont där. Det trycker en del upp mot revbenen när jag sitter ner och jag blir lätt andfådd.
 
Mycket planerande har det varit senaste veckan. I och med att jag fick min halva graviditetspenning beviljad så kunde vi planera på riktigt hur vi ska göra med ledighet och sådant. Jag går även och funderar på praktiska saker såsom när vi ska sätta upp julgranen i december, när julklappar ska inhandlas, att jag inte vill föda på julafton.... osv. Jag älskar julen och vill gärna antingen ha bebis innan jul så att jag kan vara med på vår traditionella julafton med bebis eller så vill jag ha bebis i magen på julafton så att jag kan vara med. Helst inte ligga på förlossning eller BB då.
 
Mycket tankar med andra ord! Och de lär ju fortsätta de kommande veckorna. Har en ganska stark känsla av att denna bebis vill ut innan bf men jag hoppas att känslan säger fel och att den stannar i magen till 1 januari =)!
 
Lider inte något av sammandragningar eller förvärkar som många andra gör runt denna tid. Jag hade inte det med Max heller. Det började inte förrän någon/några veckor innan han föddes. Känner mig lyckligt lottad för det.
 
Ser fram emot en ganska lugn vecka med mycket vila. Från och med på torsdag ska jag jobba halvtid. Oj va köksskåp jag kommer hinna städa ;)




Kommentarer
Johanna - Husliv och Gravid

Jag är likadan när det kommer till jul, funderar också när jag ska julpynta, köpa julklappar och vill helst inte föda på jul, antingnen vill jag ha bebisen på jul eller så vara med familjen :)

Svar: om jag inte fött på julafton kommer jag väl typ bara ligga i soffan och knappt våga röra mig på så att jag inte sätter igång nåt =)!
Sara

2012-10-28  /  16:08:44  /  http://johannaastenvall.blogg.se
Emma - Mamma till Viggo -09 & Melker -11.

Sv: Tack! :) Och ibland saknar jag att ha en gravidkropp, lustigt det där hihi...

Svar: ja tänk man är aldrig nöjd =) Jag kommer sakna gravidkroppen också. Man känner sig liksom lite extrafin som gravid och alla ler så när de träffar en!
Sara

2012-10-28  /  16:37:39  /  http://emmashjartan.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback