16+0

2012-07-14 20:32:23 ,   Graviditet/Bebisförberedelser/Förlossning

Bebis: 11 till 12 cm lång och väger 100 g. Bebisen är lika stor som en kupad hand. Bebisen samlar på sig fett, viktigt för att kunna hålla värmen efter födseln och lagrar näring.

Du: Viktökning 2,5 till 4,5 kg, mer eller mindre. Livmodern har en ovalform. Du kanske är hungrigare än vanligt, ät när du är hungrig men tänk på vad du stoppar i dig.


Från minbebis.com


Idag är jag på dag 16+0 i graviditeten (dvs 16 fulla veckor och 0 dagar är gjorda) och det innebär att jag går in i v 17. Efter några pigga veckor har jag nu återigen blivit tröttare. Flera gånger under dagen känner jag mig nästan svimfärdig och måste ligga och vila. För övrigt så har jag lite illamående på morgonen och sen så är det ju denna ständiga hunger som man ju kan bli tokig på. Vill inte äta allt heller utan känner avsmak för en hel del och även flera dofter. Det var likadant med Max i magen runt denna tid. Men några veckor senare hade i princip alla illamåendetendenser släppt så jag hoppas det blir likadant nu. Jag sa till min mamma och Marcus igår att jag skulle kunna leva på kinamat och sushi. Det är jag liksom ständigt sugen på.
 
Känner diffusa rörelser i magen lite då och då men inte ofta. Oftast någon gång per dag och de är inte jättetydliga. Bara att man liksom anar att nåt rör sig därinne. Med Max kände jag fladder runt denna tid men det har jag bara känt en gång denna graviditet och det var några veckor sedan.
 
Viktmässigt så vägde jag 5 kilo mer vid denna tid med Max mot vad jag gör nu. Får hoppas min viktguppgång inte blir lika stor denna graviditet. Gick upp nästan 20 kilo sist och nu ligger jag på +4 kg hittills.
 
Hi hi som sagt det blir lätt att jag jämför med förra graviditeten men det är nog ganska vanligt när det andra gången.




Kommentarer
Emma

Jag tycker att det är jätteroligt att du jämför den här graviditeten med graviditeten med Max. Det blir som att följa två graviditeter, dubbelt så intressant! :-D
Kram

Svar: Det låter bra det =)! Blir ju lite perspektiv på det hela också när det finns något att jämföra med. Kram
Sara

2012-07-14  /  21:01:11 
Johanna

Och jag kommer ihåg hur du "var" (på bloggen alltså) förra graviditeten, så det blir riktigt skoj att följa dig nu =)

Svar: Va roligt! Då blir du inte chockad om jag om några veckor börjar beklaga mig för att ryggen gör ont. Det känns som det var allt jag skrev om under graviditeten med Max =)
Sara

2012-07-14  /  21:20:03  /  http://www.justnuochidag.wordpress.com
Emma

Åh jag kommer ihåg det där med maten, sushi, kinamat och ris och sås gick hem ordentligt. Vet inte hur många gånger jag satt på Eastwest och shottade soja... Man blir rätt lustig som gravid :)

Svar: Sushi kan jag bli sugen på mitt i natten. Det är så lätt och god mat så funkar liksom i alla lägen.... synd det är så dyrt bara... eller det kanske är bra! Och tur att det inte finns nåt sushiställe alltför nära mig! =)
Sara

2012-07-15  /  07:24:59  /  http://Frknilssonsbravader.blogg.se
Anna

Jag tycker det är jättekul med jämförelser eftersom jag började följa dig först när Max var född :)

Svar: Fredag och helg är ju faktiskt speciellt även när man är ledig. Jag känner dock att det är ännu mer speciellt nu när jag jobbar dagtid :)

kramar

2012-07-16  /  05:27:59  /  http://annastankehorna.blogspot.com





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback