Kinamat

2012-01-14 10:14:20 ,   Mat och annat gott

Bilden är på gårdagens mat men "mitt" kinagrytsrecept brukar se ungefär likadant ut dock lite mörkare i färgen. Det är sesamfrön på grytan.


 

Maten jag provade på att laga igår blev god. Dock så tyckte jag att det blev lite för blek smak och detta trots att jag lagt till 2 hackade vitlöksklyftor till receptet samt salt och svartpeppar. Det känns ändå som att jag föredrar det recept jag redan har på kinagryta. Kanske är det så pass bra att det blir måttstocken för andra recept.

 

Asiatisk gryta med Teriyaki-style var det jag provade igår och receptet finns att hitta här. Prova gärna och säg vad ni tycker =)!

 

Delar här med mig av "mitt" recept på kinagryta (egentligen är det mammas recept). Detta väldigt enkelt, snabblagat och går att variera på många olika sätt. Det jag skriver ner är grunden och sen kan man lägga till det man tycker om: bambuskott, wokgrönsaker, champinjoner, räkor..... osv.

 

Kinagryta

- 500 g tunna strimlor kött (brukar använda lövbiff)

- ev. lite rapsolja

- soja (ca ½-1 dl)

- svartpeppar

- 2-3 klyftor pressade vitlöksklyftor

- ca 2-3 msk färskriven ingefära

- 1 köttbuljongtärning

- 3-4 dl vatten och 2 msk maizena majsstärkelse

- curry

- valfria ingredienser efter smak: grönsaker, bambuskott, räkor, champinjoner.

 

 

Marinera köttet i soja, svartpeppar, ingefära och vitlök (och ev. lite rapsolja). Låt helst stå några timmar eller i alla fall minst en halvtimme.

 

Woka/stek köttet (ev. i omgångar), tillsätt de tillbehör du vill ha (om du har räkor så ska de tillsättas innan servering så de ej blir sega) och fräs dem med köttet, krydda med curry. Smula sönder en köttbuljong över köttet och tillbehören och red vatten med maizena och häll i.

 

Låt puttra några minuter. Vill man ha mer sås så tar man mer vatten (och ev. maizena). Det är en smaksak. Ibland har jag även haft lite kalvfond i också. Brukar tillsätta lite mer soja för att få bra färg. Måtten i receptet är lite preliminära. Jag brukar improvisera lite för att få fram rätt smak och konstistens. Det är bara att prova sig fram!

 

Servera med ris (helst basmatiris)

 

Smaska på =)

 





Kommentarer
Johanna

Låter hur gott som helst! Tror du att det fungerar att göra med vegetariska fileér? det borde ju göra det. Äter ju inte kött. Men just den här grytan lät så god att jag nog nästan bara måste prova =)

2012-01-15  /  20:59:52  /  http://www.justnuochidag.wordpress.com





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback