Marängdröm

2011-06-14 17:45:54 ,   Mat och annat gott

 

I lördags gjorde jag denna efterrätt som ni ser på bilden ovan. Jag blev inspirerad av Klockan åtta hos stjärnorna där Blossom Tainton lagade detta. Receptet finns här och jag skriver ner det här också:

 

4 st. äggula

4 st. äggvita

2-4 msk socker

bär


(2 msk granatäpplejuice - det står dock inte var i receptet detta ska vara men jag förstår efteråt att det måste varit tillsammans med bären för att ge lite syrlighet)

Vispa äggulor och hälften av sockret i en kastrull på spisen tills det ljusnar och tjocknar. Lägg bären i en ugnssäker liten form/skål och häll över "äggtoddyn". Ställ i det i ugnen i ca 5 minuter. Vispa marängen hårt med äggvitor och socker. Spritsa eller lägg marängen på äggtoddyn och bären och ställ in det i ugnen igen till marängen börjar få färg.

 

 

Enkelt va? En riktigt fin efterrätt som går fort att göra och nästan inte innehåller några ingredienser. När jag gjorde den så hade jag blåbär i men det blev alldeles för sött. Jag ska prova det igen och då göra med hallon och någon form av juice för att få syrlighet. Man vill ju ha surt som bryter av mot det söta. Jag skulle också vilja prova att lägga en bit choklad i botten som får smälta lite i ugnen. Tror det skulle kunna bli riktigt gott.... chokladfantast som jag är =)

 

Jag fick möjlighet att prova min sprits som jag fick när jag fyllde år. M och H (som jag fick den av) - jag provade den som man får diska efteråt och maräng gick lätt att diska ur. Ska prova engångsspritsen snart också =)

 

 





Kommentarer
Linda

Jag såg också på det avsnittet och tyckte att den efterrätten såg riktigt smarrig ut. Blir att testa någon dag.

2011-06-14  /  20:37:02  /  http://linchisblogg.blogspot.com





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback