Dåliga föräldrar?

2010-01-19 11:46:33 ,   Allmänt/Vardagsliv
Igårkväll kom en försäljare till oss. Vi visste först inte om han var försäljare för han sa att han gick runt till barnfamiljer och informerar om friskvård och hälsa och det kan man ju liksom inte säga nej till så vi bjöd in honom. Han var så trevlig och berömde vårt hem m.m. Sen började han presentera ett nytt medicinskt lexikon som kommit som är till för självhjälp vid sjukdomar. Det består av 6 böcker. Han infomerade länge och menade på att alla behöver det och särskilt när man har småbarn. När han sen efter 10 minuters informerande kom till frågan om vi ville köpa (eller ja fråga och fråga han tog förgivet att vi ville köpa) så sa vi nej. Då stirrade han mig in i ögonen och sa Värst vad avig du va då. Och så frågade han allvarligt om vi inte ville det bästa för vårt barns framtid. Det fick mig att känna mig som en riktigt dålig mamma. Men vi vill inte lägga 6000:- för ett uppslagsverk om sjukdomar fast det säkert är jättebra. Men det är mycket pengar. Han sa att man får delbetala och att det därför inte kommer att märkas att det kostar men det är ju ändå 6000:- oavsett hur många månader jag betalar det på.

När vi sagt nej så blev han tyst och plockade ihop sakerna. Då tog han upp en sagobok och försökte sälja en samling med sådana till mig (Marcus var och bytte blöja på Max då). När jag sa att vi inte var intresserade av det heller ställde han återigen frågan om vi inte vill det bästa för vårt barn. Han poängterade hur viktigt det är att läsa. Jag sa att vi vet det och att vi är utbildade lärare båda två så har till och med typ gått kurser i hur viktigt det är. Sen packade han ihop under tystnad och gick.

Suck! Både jag och Marcus kände oss illa till mods efteråt.




Kommentarer
Emma

Men gud... det är MYCKET pengar! :O Jag skulle heller inte köpa.. Visst om man har pengar, men hallå!?

2010-01-19  /  12:31:59  /  http://mammatillviggo.blogg.se/
Louise&Isabella

gud vilken hemsk person. jag hade nog fått spel på han om han kommit till oss, usch jag hatar försäljare som knackar dörr!!

2010-01-19  /  12:46:28  /  http://bebbekarlek.blogg.se/
Ingela

Otrevligt! :( Förstår att ni kände er illa till mods!!



2010-01-19  /  12:48:51  /  http://trebarnslandet.se
Jenny

Ni är I N T E dåliga föräldrar, tvärtom. Jag blev skitirriterad när jag läste inlägget, avskyr verkligen dörrförsäljare som tar sig in hos folk på ett tvetydigt sätt innan de ska pracka på en saker.



Vadå det bästa för ert barn. Jag hade slängt ut karlfan. Han vill bara ha sin provision.



Oj, vilket utbrott jag fick här:o)



Kram till er, superduperfamiljen!!!

2010-01-19  /  12:55:37  /  http://www.barnlangtan.se/
Måsbarnet

Oj vad jobbig situation. Tycker ärligt talat lite synd om de som jobbar med att sälja uppslagsverk... för ärligt talat finns ju allt på internet idag.



Jag kan inte säga att jag hatar dörrförsäljare för jag tycker de är flitiga som faktiskt söker sådana jobb för att i alla fall ha något jobb. Är själv i sitsen nu att jag behöver söka jobb och ärligt talat så är jag ju hellre försäljare än att inte ha något jobb och får gå hemma utan varken lön eller ersättning.



MEN han uttryckte sig och bemötte er väldigt klumpigt och dumt.



Ni ska i alla fall inte skämmas på något vis.



Kram

2010-01-19  /  14:17:04  /  http://withlovefrom.blogg.se/
Photos by Storm

Skönt att ni sa nej, tycker absolut inte ni ska känna er illa till mods. Jag tänkte "måtte de inte köpa böckerna" medan jag läste din text. Usch, jag gick själv på det där när i fått barn (en telefonförsäljare) och jag ångrar det faktiskt fortfarande efter mer än 20 år. Ha det bra/Lis

2010-01-19  /  18:52:21  /  http://photobystorm.blogspot.com/
Ida - Vi och hon ♥

haha fy vilken hemsk människa!

2010-01-19  /  19:19:00  /  http://nogg.se/blogg.asp?idHomepage=112025
carro

En sån där har varit till oss också och jag mådde riktigt kasst när han gått!!



Han sa inte sådana saker till oss, men var riktigt spydig när vi sa att vi inte ville ha. Det var sagoböckerna han försökte få oss att köpa..

2010-01-19  /  20:29:02  /  http://nindo.blogg.se/
Linda Mpili

Vilket vidrigt beteende, bra att ni sa nej.



Sen finns det faktiskt google och sjukvårdsupplysning och de båda är fan bättre än vilket uppslagsverk som helst. Och gratis.



Amen.

2010-01-19  /  21:32:39  /  http://lindampili.blogspot.com/
Sara

Usch, vilken jobbig människa!

Ni ska absolut inte ha dåligt samvete iaf.

Man kan ju alltid ringa till sjukvårdsupplysningen om man har några frågor. ;o)

2010-01-20  /  07:39:43 
Anna

Men fy! Det är en sak att försöka sälja ngt och försöka pracka på men att sedan säga ngt som får de potentiella köparna att må dåligt är lågt. Jag skulle kastat ut människan med huvudet före om jag fått höra ngt sådant.

Jag tror man bara blir nojig om man har medicinskt lexikon hemma. Varför ska man ha det egentligen? Man blir ju ingen läkare för det. Och för 6000, det är mkt pengar. Undrar om det är ngn som köper? :S



Svar på din kommentar i min blogg: Jag kommer läsa terminen ut nu då kursen går på halvtid istället för heltid. Extrakurserna jag sökte är också på halvtid så blir ju totalt heltid men för att få ihop de 15 hp jag behöver måste jag gå terminen ut. Blir klar några veckor senare men det får bli så :)

2010-01-20  /  22:45:03  /  http://ambi.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback