För ett år sen

2009-09-25 09:47:15 ,   Graviditet/Bebisförberedelser/Förlossning
För ett år sen var det två dagar till bf (och en dag till Max föddes).

För ett år sen natten till denna dag hade jag svårt att sova och var uppe i flera omgångar. När jag skulle gå och lägga mig för x antal gången och dessutom var på toa för x antal gången så var det lite svagt rosa i trosorna och luktade konstigt. Anade att det kunde vara vattnet som börjar sippra. Väckte Marcus försiktigt och sa; Älskling jag tror att vattnet har börjat gå.

Det var hans skräck under graviditeten att jag skulle väcka honom och säga att vattnet har gått och att det var panik och bråttom att åka in så jag försökte säga det lite försiktigt.

Satt bredvid varandra på sängen hand i hand och mina ben skakade. Kände att det blev blötare så fick sätta i en binda. Ringde sedan till förlossningen som sa att jag kunde höra av mig igen om det blött (alltså inte blod utan vatten) igenom en hela binda. När jag la på reste jag mig och då forsade det.

Satt bara och skakade och hade fjärilar i magen. Jag hade lite molvärk också. Vi åt lite och det kom mer och mer vatten. Marcus fick torka på golvet. Ringde till förlossningen och fick tid hos spec. möd. på förmiddan. Sov lite innan det.

På spec. möd. konstaterades det att vattnet hade gått men engligt ctg hade jag inget etablerat värkarbete. Fick tid för igångsättning kl. 8 på morgonen därpå.

Vi åkte till HM och köpte bebiskläder. Kändes lite konstigt att vanka omkring där med en enorm blöja på mig =) Sen köpte vi pizza som vi åt hemma innan vi gick och la oss och sov flera timmar. Jag började få värkar så sov inte så bra på slutet.

På kvällen städade Marcus och lagade mat. Jag låg i soffan. Betalade räkningar och klockade värkar. Min svärmor kom förbi. Satt och pratade medan jag hade värkar men jag sa inte att jag hade det. Hon blev nog ganska chockad en timme senare då hon fick sms att vi åkt in till förlossningen för då hade jag 3 minuter mellan värkarna.

Vi åkte blev inskrivna vid 21.30. Citat från min förlossningsberättelse: "De satte ctg-kurva som visade att värkarna var regelbundna och starka. Jag var öppen 5 cm, livmodertappen var helt utplånad och huvudet stod väldigt långt ner! Sen rullade allt på, värkarna tilltog. De satte ryggbedövning kl. 1. TACK GODE GUD FÖR DEN SOM UPPFANN RYGGBEDÖVNINGEN!  Vi hade ganska nersläckt på salen under natten och lyssnade på pianomusik. Tack vare bedövningen kunde jag läsa tidning, äta kräm och småsova lite under några timmar. Kände varje värk men inte alls som innan. Behövde knappt andas mig igenom dem. Trots att allt var så lugnt och behagligt så öppnade jag mig och hade regelbundna värkar. Låg där och tänkte: Detta är min drömförlossning!"

Slutet på det hela kommer givetvis imorn då det var ett år sen Max kom till oss =)









Kommentarer
Liw

Lustigt det där, M´s skräck är också att jag ska väcka honom och säga just att vattnet har gått och att det är bråttom..



Gillar att ni hade svärmor på besök och inte sa något, iskallt :P



Väntar med spänning på resten :)



Trevlig helg!

kram

2009-09-25  /  13:51:05  /  http://preggomonster.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback