Egentid

2009-08-03 17:07:05 ,   Allmänt/Vardagsliv
Det här med egentid är alltid en aktuell fråga när man har barn. I alla fall här. När Max föddes hade jag ett jättestort behov av egentid och varje stund han sov så njöt jag av att få göra vad jag vill. Detta behov har minskat med tiden. Nu har jag inte alls så stort behov av att vara för mig själv.

Nu när Marcus har semester så är det ju enklare att ge varandra egentid. Vi försöker dock få det att bli rättvist (vi räknar inte minutrar direkt men försöker att låta varandra göra "egna" saker). Så att om den ena gör något så ska den andra också få möjlighet att göra något. Jag har dock stött på ett problem. Marcus har varit på konsert i fredags, idag och imorgon är och ska han fiska med sin pappa och på fredag ska han på konsert igen. Detta bör även ge mig väldigt mycket egentid. Och Marcus säger att jag får åka iväg och göra något. Men nu till problemet. Vad sjutton ska jag göra? Har ingen aning om vad jag ska hitta på som bara gäller mig. Jag var och storhandla på förmiddan och det var ju lite egentid. Men vete sjutton om det kallas för egentid när jag handlade till oss alla tre. Har kommit fram till att det är mest sådana stunder som jag är själv. När jag handlar eller gör andra saker som gynnar hela familjen. Jag var i alla fall iväg häromkvällen och åt mat med några tjejer på möhippa. Alltid något.

Ibland känns det som att man förlorat en del av sig själv eftersom behovet av att komma iväg inte är särskilt stort. Men samtidigt är det inget jag lider av.

Har i alla fall legat och läst en tidning i lugn och ro på eftermiddan innan Marcus åkte iväg. Det var uppskattad egentid. Fast orsaken till det var att jag hade ont i magen och behövde vila lite.

Ni andra som har barn, hur gör ni med egentiden? Har ni stort behov av att vara ensam?




Kommentarer
Emmeli

Jag har nog fått ett större behov av egentid sen Ellion kom. Bara göra sånt jag känner för för stunden. Det kan vara att få städa, pyssla, sitta vid datorn eller träffa kompisar. =)

2009-08-03  /  18:00:36  /  http://lini07.blogg.se/
emma - mamma till meja

Jag behöver absolut egentid. Jag brukar åka iväg ibland och gå och titta i affärer trots pengabrist kan det vara skönt. Annars en stund i sängen med datorn och stängd dörr tycker jag kan vara väldigt skönt med. Egentid fast hemma :)

2009-08-03  /  19:20:37  /  http://emmaoskrutten.blogg.se/
Anna

Jag hade större behov av egentid i början. Har minskat lite men det kan verkligen vara skönt att få vara själv ibland. Bara att ta en promenad eller så. Gissar på att mitt behov av egentid kommer att försvinna till hösten för då kommer jag vilja vara med Alexander så fort jag är hemma från "jobbet".

2009-08-03  /  20:58:05  /  http://ambi.blogg.se/
Ingela

Egentid vad är det? ;)



Det har jag faktiskt inte mycket av, men jag borde bli bättre på det. Just nu har jag inte så mycket energi över när kvällen kommer. Tre barn drar ganska mycket kraft ur en.



Till hösten funderar jag på att börja simma några kvällar i veckan. En skön avkoppling tycker jag, och dessutom bra träning. :)

2009-08-04  /  18:15:36  /  http://mammabloggen.com





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback